Hos Troldtekt har vi for alvor sat fart på den internationale vækst. Derfor har vi i 2018 udbredt vores CSR-tilgang, så vi også støtter ansvarlige tiltag på vores to nye hjemmemarkeder: Sverige og Tyskland.
– I Danmark er Troldtekt blevet et foregangseksempel, når det gælder mellemstore virksomheders arbejde med bæredygtighed. Vores mål er, at vi kommer til at indtage samme rolle i Sverige og Tyskland, siger Peer Leth, adm. direktør i Troldtekt A/S.
– Vi vil gerne ind og påvirke udviklingen omkring cirkulær økonomi, fordi vi er faste i troen på, at den tilgang bliver et afgørende konkurrenceparameter for producenter i byggebranchen. Også i Sverige og Tyskland vinder Cradle to Cradle-konceptet stadig mere indpas, og derfor er det i begge lande oplagt for os at støtte organisationer, som arbejder for at udbrede konceptet, fortsætter han.
Transparens og dokumentation
De fleste af Troldtekts CSR-investeringer sker i produktionen i Troldhede. Her er den eksisterende fabrik moderniseret for over 100 millioner kroner siden 2015, og primo 2019 har vi fordoblet kapaciteten med en helt ny produktionslinje til 180 millioner kroner. De massive investeringer betyder, at vi nu producerer hver kvadratmeter Troldtekt med et markant mindre ressourceforbrug end for få år siden.
– Vores bæredygtige principper og brugen af lokale råvarer kommer også de internationale markeder til gavn. Vi lægger vægt på fuld transparens og grundig dokumentation for vores bidrag til bæredygtigt byggeri, siger Peer Leth.
Han tilføjer, at transporten af varer til nye markeder er en udfordring, som Troldtekt har fokus på:
– Transport tæller også med i det bæredygtige regnskab, og det er en af forklaringerne på, at vi især satser på nabolandene. I Sverige er vi startet mest massivt op i den sydvestlige del af landet, mens vi i Tyskland har haft særligt fokus på nord og midt. På den måde bygger vi vores eksport op region for region, så vi dels minimerer transporten, dels opnår en række logistiske fordele.
Ansvarlige værdier betaler sig
Filosofien med på én gang at gavne samfund og forretning er kernen i Troldtekts CSR-arbejde – også uden for Danmark.
– Vi agerer ansvarligt, fordi ansvarlige værdier betaler sig. Måske ikke i morgen eller næste år, men på lang sigt. Derfor bakker vi økonomisk op om, at flere arkitekter ser fordelene ved at vælge Cradle to Cradle-certificerede produkter. Det er også derfor, vi støtter konkurrencer, som opfordrer arkitekt- og designstuderende til at tænke innovativt. Innovation er en vigtig værdi i Troldtekt, og de studerende er vores potentielle kunder i fremtiden, siger Peer Leth.