Samfundsansvar er en grundlæggende værdi i Troldtekt. Og ansvaret for at uddanne unge er ingen undtagelse. Smedelærling Frederik Søgaard Haunstrup sætter pris på variationen i sine opgaver hos Troldtekt.

Troldtekt, CSR report 2017

Dygtige, udlærte smede hænger ikke på træerne. Men netop sådan en er Troldtekt lige nu i færd med udklække. Og selvom hårdt metal ikke ved første tankestrejf rimer på akustikplader, så er Troldtekts smedelærling Frederik Søgaard Haunstrup begejstret for de arbejdsopgaver, han det seneste år er blevet kastet ud i fra smedeværkstedet. 

– Jeg kan rigtig godt lide læretiden hos Troldtekt. Jeg ved, at mine arbejdsopgaver står i stor kontrast til mange af mine skolekammeraters, som laver det samme gennem hele deres forløb. Jeg får lov til at prøve en masse forskelligt af, og jeg bliver nærmest dagligt udfordret med opgaver, jeg ikke har prøvet kræfter med før. Det er ret fedt, siger Frederik.

Vi bør dele ansvaret
Det burde jo være lov. Sådan lyder svaret, når spørgsmålet falder på lærlingepladser i danske virksomheder. I hvert fald hvis man spørger Troldtekts serviceleder, Benny Vestergaard.

– Vi har lærlinge, fordi vi ønsker at hjælpe unge mennesker i gang med en uddannelse. Nationalt mangler vi lærlingepladser, og hvis ikke vi som virksomhed tager socialt ansvar og bidrager til at skabe de nødvendige pladser, så går det hele jo i stå. Man kan ikke bare lukrere på, at andre oplærer og uddanner lærlinge. Vi skal alle sammen hjælpe til og tage vores del af ansvaret, siger han.

En læreplads, hvor du lærer noget
For Troldtekt er det enormt vigtigt, at lærlinge lærer livet på en arbejdsplads at kende, og at de udfører relevant arbejde, som gør dem så dygtige som muligt. Smedelærling Frederik skal først til svendeprøve om to år, men han får allerede nu opgaver, han selvstændigt skal løse.

– Jeg kan blive sendt ud til en motor, der er kortsluttet, en kæde, der er sprunget, eller et bord, der skal svejses sammen. Jeg elsker, at jeg ikke bare står og svejser i otte timer dag ud og dag ind, men at jeg rent faktisk kan løse andre, relevante smedeopgaver, siger Frederik og fortsætter:

– Til gengæld skal jeg tage mig ekstra meget sammen på skolen for at blive rigtig dygtig til de færdigheder, som mine klassekammerater øver sig i hver eneste dag. Men det går altså helt fint.
Han fortæller, at Troldtekt giver god plads til, at han af og til kan tage en hel læredag ud af kalenderen og øve sig i svejsning – som en dag på skolebænken. 

Fra praktikant til lærling
Frederik har tidligere været i 14 dages praktik hos Troldtekt. På praktik­tidens sidste dag spurgte Troldtekt, om Frederik kunne tænke sig at være en permanent del af holdet, og tre måneder senere var en lærlingekontrakt underskrevet. Tiden må vise, om også en kontrakt i fremtiden skal svejse Troldtekt og Frederik sammen.