Cirkulær økonomi til debat på Building Green Aarhus

17.03.2017

29.-30. marts kommer Danmarks vigtigste event for bæredygtighed i byggeriet til Aarhus. Her kan de besøgende blandt andet opleve Troldtekt i paneldebat med førende arkitekter og producenter om genbrug, recycling og upcycling i byggeriet.

Arkitekter, ingeniører, bygherrer, politikere og producenter. Byggeriets interessenter er bredt repræsenteret, når Centralværkstedet i Aarhus danner ramme om Building Green Aarhus.

Over de to dage – 29. og 30. marts – kan besøgende få opdateret deres viden om bæredygtige løsninger til byggeriet. Programmet byder på en perlerække af indlæg og debatter med førende danske og internationale brancheaktører.

Troldtekt er en af paneldeltagerne i debatten ’Byggebranchen i cirkler’, hvor temaet er cirkulær økonomi. De øvrige deltagere i panelet er VELUX Group, Pluskontoret Arkitekter og Henning Larsen Architects.

Debatten vil blandt andet handle om de udfordringer, der skal løses, før genbrug, recyling og upcyling for alvor vinder indpas i dansk byggeri. Et af de budskaber, Troldtekt tager med til debatten, er, at alle aktører i værdikæden må bakke op, før cirkulær økonomi får stor gennemslagskraft.

Har sat take back i system

Troldtekt er en af de producenter, der arbejder systematisk med cirkulær økonomi. I 2016 lancerede virksomheden et take back-system, der skal sikre, at træbetonrester fra byggepladser går tilbage til naturen som jordforbedringsmiddel.

Troldtekt akustikplader er certificeret efter de bæredygtige Cradle to Cradle-principper, og Troldtekt har dermed dokumentation for, at loftpladerne kan vende sikkert tilbage til naturen som kompost. Recycling er et af de fem parametre i Cradle to Cradle, hvor også materialesundhed spiller en afgørende rolle.

I 2016 blev Troldtekt hædret for take back-strategien med en af de danske EU-miljøpriser

Key note lancerer BUILT POSITIVE

På Building Greens anden dag kan de besøgende opleve key note speaker Lewis Perkins, som er præsident for Cradle to Cradle Products Innovation Institute,

Lewis Perkins lancerer initiativet BUILT POSITIVE, der netop udfordrer branchen til at bygge bedre og øge værdien ved hjælp af cirkulært design og cirkulære værdikæder.

Oplev prisbelønnede akustikløsninger

Ud over at medvirke i paneldebatten deltager Troldtekt også med en stand på Building Green Aarhus. På stand nummer 16 kan besøgende opleve virksomhedens akustikløsninger til lofter og vægge.

Blandt andet er designløsningerne Troldtekt® wave og Troldtekt® rhombe med på udstillingen. Begge produkter har vundet den anerkendte German Design Award i henholdsvis 2016 og 2017.

FAKTA: Tag med på Building Green

• Building Green Aarhus foregår i Centralværkstedet 29.-30. marts 2017.
  • Troldtekt udstiller akustikløsninger på stand 16.
  • Key note speaker Lewis Perkins taler om Built Positive fra Main Stage 30. marts kl.10.30.
  • Paneldebatten ’Byggebranchen i cirkler’ foregår 29. marts kl. 15.30 på Central Stage, og i debatten deltager
    Suna Cenholdt, Partner, Pluskontoret Arkitekter
    Tina Snedker Kristensen, Head of Marketing and Communication, Troldtekt A/S