Sortering og ny teknologi giver mærkbare gevinster

I 2017 producerede Troldtekt A/S flere akustikplader end året før, men sendte mindre affald til forbrænding. Samtidig har et nyt maleranlæg reduceret malingspild i produktionen med 70 procent. Begge gevinster er i tråd med virksomhedens fokus på Cradle to Cradle og FN’s verdensmål.

07.03.2018

Selvom Troldtekt A/S i 2017 producerede næsten 10 procent flere akustikplader end året før, faldt mængden af forbrændingsegnet affald med 13 procent. Samtidig oplevede virksomheden et fald i forbruget af maling.
 – Vi har investeret massivt i nye processer og ny teknologi, som år for år bidrager med positive resultater. Vores produktion bliver mere miljøvenlig, samtidig med at vi i længden sparer penge. For os skal der være sammenhæng mellem social ansvarlighed og sund forretning, og de senere år har vist os, at det ene i høj grad fordrer det andet, siger Peer Leth, adm. direktør hos Troldtekt.

Mere til genbrug og mindre spild

Tallene for affald og forbrug af maling er to eksempler på data fra Troldtekts nye CSR-rapport. Rapporten er netop indsendt til FN som led i virksomhedens tilslutning til det frivillige initiativ FN Global Compact.
– Når det gælder affald, har vi øget vores fokus på sortering og opdeling i flere fraktioner. Det betyder, at vi sender mere til genbrug, og at vi sparer penge på at bortskaffe affaldet, siger Peer Leth og fortsætter:
– Vores forbrug af maling er faldet lidt i 2017, fordi vi med et nyt anlæg kan opsamle og genanvende mere maling og dermed har reduceret vores spild med over 70 procent.

Har fokus på verdensmål

Siden 2012 har Troldtekt arbejdet strategisk ud fra det bæredygtige designkoncept Cradle to Cradle. Desuden har Troldtekt fra 2017 udvalgt to af FN’s 17 verdensmål, som virksomheden meningsfuldt kan understøtte.
 – Vi har valgt at fokusere på de verdensmål, hvor vi kan gøre en forskel, og hvor vi samtidig kan arbejde i tråd med vores Cradle to Cradle-strategi. Vi kan ikke bekæmpe sult ved at producere akustikplader, men vi kan for eksempel bidrage til mere bæredygtig produktion, forklarer Peer Leth.
Foruden affaldssortering og nyt maleranlæg har Troldtekt investeret store millionbeløb i blandt andet en ny tørreovn, et nyt bio-varmefyr og brug af 100 procent vindstrøm i produktionen.

Udvidelse forstærker gevinsten

Aktuelt er Troldtekt ved at udvide produktionen i Troldhede. Der er tale om en investering på cirka 170 millioner kroner, som vil betyde en fordobling af kapaciteten fra januar 2019.
– De miljøgevinster, besparelser og erfaringer, som vi har høstet i de senere år, vil kun slå endnu mere markant igennem, når vi står med dobbelt så stor en produktionslinje fra nytår. Det koster mange penge på kort sigt at vælge den mest effektive teknologi, men vi kan se, at det lønner sig i længden, siger Peer Leth.

Læs hele Troldtekts CSR-rapport for 2017 her

FAKTA OM TROLDTEKT A/S:

• I sortimentet er også specialløsninger, der kombinerer akustikloftet med f.eks. ventilation.
  • Hele serien af Troldtekt akustik, både i natur og malet i standardfarver – er Cradle to Cradle certificeret på sølv-niveau.

Highlights fra Troldtekt CSR-rapport 2017
Træer til produktion af Troldtekt akustikplader kommer fra bæredygtige plantager, copyright© Troldtekt A/S
Luftfoto af Troldtekt A/S, Troldhede, copyright© Hunderup Luftfoto
Rødgran skov, copyright© Troldtekt A/S