Derfor gik CSR Strategy Prize til Troldtekts CSR-koncept

92 procent af Troldtekts produktion er i dag Cradle to Cradle-certificeret, og målet er at øge andelen til 99 procent. Virksomhedens tilgang til CSR er solid, strategisk og forankret i direktionen – og så kan effekten ses på bundlinjen.

Sådan lød nogle af juryens begrundelser for, at Troldtekt modtog CSR Strategy Prize ved CSR Awards 2014. I feltet af nominerede var desuden Velux og A.P. Møller – Mærsk. 

Alt strøm til produktionen kommer fra vindmøller, fabrikken udleder intet spildevand, og produktionsaffald genanvendes i det biologiske kredsløb. Troldtekt har allerede nået flere af målene i virksomhedens køreplan, der udstikker retningen for bæredygtige indsatser frem mod 2022.

Køreplanen, som rummer værdiskabende initiativer inden for fem overordnede områder af forretningen, er tilrettelagt ud fra designkonceptet Cradle to Cradle. Mange initiativer er søsat, men planen beskriver stadig ambitiøse målsætninger, der skal opfyldes i de kommende år.

Blandt andet skal 99 procent af Troldtekts produktion i 2022 være Cradle to Cradle-certificeret (platin). I dag er andelen 92 procent (sølv). Troldtekt skal være selvforsynende med vand til produktionen, og et take-back-system skal sikre genanvendelse af brugte Troldtekt produkter i Danmark og på eksportmarkederne.

Se mere om Troldtekts Cradle to Cradle-arbejde.

Ligger i virksomhedens dna
Troldtekt bruger Cradle to Cradle som et styringsredskab for hele forretningen, og topledelsen er dybt involveret i den bæredygtige tilgang. Det var væsentlige årsager til, at juryen tildelte Troldtekt CSR Strategy Prize ved CSR Awards 2014. Her vægtede det også, at CSR-arbejdet afspejler sig på bundlinjen.

– Vi er naturligvis stolte over at modtage prisen. Bæredygtighed og ansvarlighed har ligget i vores dna, siden vi producerede den første akustikplade i 1935, for vores produkt består af naturmaterialerne træ og cement. I dag er CSR-arbejdet den væsentligste byggesten på tværs af områderne i vores forretningsstrategi, siger Peer Leth, administrerende direktør i Troldtekt.

– Prisen passer godt ind i vores fortælling om, at selvom alle vores bæredygtige investeringer ikke giver en tilsvarende merindtægt på kort sigt, vil det i længden lønne sig at være forrest på bæredygtighed i byggebranchen. Den position er vi stolte over at kunne indtage med denne pris, tilføjer han.

FAKTA: TROLDTEKT OG CSR
• Troldtekts forretningsstrategi er tilrettelagt med designkonceptet Cradle to Cradle som det centrale element.

• Det udstikker blandt andet en køreplan for, hvordan Troldtekt frem mod 2022 skal gennemføre en række værdiskabende tiltag på fem overordnede områder: Material health, material reutilization, renewable energy, water stewardship og social fairness.

• Der er ikke tale som en statisk to do-liste, for efterhånden som nye muligheder dukker op, eller målsætninger opnås, bliver køreplanen opdateret.

• For eksempel skulle 50 procent af Troldtekts elforbrug komme fra vindstrøm i 2015, men allerede i 2013 nåede andelen op på 100 procent.

• 92 procent af produktionen er i dag Cradle to Cradle-certificeret, men målet er at hæve andelen til 99 procent. Det er ligeledes Troldtekts målsætning at blive en Cradle to Cradle-virksomhed.

Hvad kræver det at arbejde med Cradle to Cradle? Læs interview med Annette Hastrup (Vugge til Vugge)