Troldtekt® wave er nomineret til Byggeriets Klimapris

29.01.2016

Den bølgeformede akustikplade Troldtekt wave er med i opløbet om Byggeriets Klimapris. Troldtekt wave er et Cradle to Cradle-certificeret naturprodukt, som produceres under miljøskånsomme forhold og kan vende tilbage til naturens kredsløb som kompost.

Troldtekt® wave er nomineret til Byggeriets Klimapris

Troldtekt wave har siden lanceringen i juni 2015 allerede modtaget flere internationale priser, herunder Green Product Award og German Design Award. Nu er den bølgeformede akustikplade fra Troldtekt A/S også nomineret til Byggeriets Klimapris. Prisen uddeles, når fagmessen BYGGERI’16 løber af stablen i Fredericia 1.-4. marts 2016.

Troldtekt wave er en del af serien Troldtekt akustik og har – ligesom de øvrige Troldtekt akustikplader – gode akustiske, brandtekniske og indeklimamæssige egenskaber. Hele produktserien er Cradle to Cradle-certificeret i kategorien sølv.

Troldtekt produkterne er fremstillet af naturmaterialerne dansk træ (PEFC™- og FSC®-certificeret) og dansk cement.

Bæredygtig produktion og tilbage til naturen

Troldtekt har baseret sin forretningsstrategi på de internationale Cradle to Cradle-principper. Konkret følger virksomheden frem mod 2022 et roadmap med initiativer, som sikrer bæredygtig produktion og en målsætning om at nå Cradle to Cradle-platinniveau.

Produktionen af Troldtekt foregår i et lukket kredsløb uden udledning af spildevand. Al elektricitet er baseret på vedvarende energi (vindstrøm), mens cirka 95 procent af energiforbruget til opvarmning af produktionen stammer fra CO2-neutralt træbrændsel.

Produktionsaffald komposteres og vender tilbage til naturens kredskøb som kompost, og Troldtekt har lanceret et take back-program, så også fraskær og spild fra byggepladser kommer det biologiske kredsløb til gavn. Take back-programmet er muligt, fordi Troldtekt – via Cradle to Cradle-certificeringen – har 100 procent styr på indholdsstofferne i akustikpladerne.

Læs mere om Troldtekt wave
Læs mere om Troldtekts Cradle to Cradle-strategi
Læs mere om Troldtekts take back-program

FAKTA OM TROLDTEKT WAVE

• Troldtekt wave er en bølgeformet akustikplade af naturmaterialet træbeton.
  • Akustikpladen er Cradle to Cradle-certificeret i kategorien sølv, og den har gode akustiske, brandtekniske og indeklimamæssige egenskaber.
  • Troldtekt wave blev lanceret i juni 2015 og har siden vundet German Design Award, ICONIC Award og Green Product Award.

FAKTA OM BYGGERIETS KLIMAPRIS

• Byggeriets Klimapris er en af tre priser, der uddeles på fagmessen BYGGERI’16. De to andre er Byggeriets Miljøpris og Byggeriets Energipris.
  • Klimaprisen gives til en løsning/teknologi/virksomhed, der opfylder et eller flere af nedenstående krav:
  • Dokumenteret markant nedsættelse af CO2-udslip ved anvendelse af produktet/løsningen.
  • Dokumenteret markant nedsættelse af CO2-udslip ved fremstillingen af produktet.
  • Virksomheder, der yder en dokumenteret klimaindsats og/eller har iværksat en klimastrategi.

Adm. direktør i Troldtekt A/S Peer Leth: +45 8747 8130 // ple@troldtekt.dk
Marketing- og kommunikationschef Tina Snedker Kristensen: +45 8747 8124 // tkr@troldtekt.dk