Tema: Innovation gør de gode løsninger bedre

07.03.2017

Innovation er en del af arkitektens faglighed - og drivkraften bag smarte løsninger på svære problemstillinger. I et online tema har akustikpladeproducenten Troldtekt interviewet førende danske og internationale eksperter om deres syn på kunsten at innovere.

Alle nye designopgaver skal indeholde innovation, men med respekt for de eksisterende løsninger, bygningens karakter og bygherrens ambition. Sådan lyder det fra Lone Wiggers, partner i C. F. Møller.

– Vi har et credo, der siger, at der altid skal være innovation i et nyt design. Men det betyder ikke, at det hele skal laves om, for så fylder vi bygningen med for mange usikkerheder og uprøvede løsninger. Hvordan vi griber innovationen an, afhænger derfor meget af bygherrens ambition om at gå nye veje og sætte fremtidens standarder, siger hun og fremhæver, at innovation ofte opstår, når flere fagligheder mødes.

– Generelt er leverandørerne meget gode til at lytte til arkitekternes ønsker og foreslå forbedringer, fordi de kender komponenternes og materialernes egenskaber og muligheder, fortsætter hun.

Interviewet med Lone Wiggers er en del af et nyt tema om innovation på troldtekt.dk.

Online-temaet byder også på vinderprojektet i Troldtekt Award – en konkurrence, som har budt på mange innovative ideer fra arkitekt- og designstuderende verden over. I juryen sad blandt andre Lone Wiggers.

Tysk designråd: Træ er trendy
En af de øvrige artikler i temaet byder på et interview med German Design Councils adm. direktør, Andrej Kupetz. German Design Council uddelte i februar German Design Award 2017, og en af de prestigefulde priser gik til designløsningen Troldtekt rhombe.

– Designerne bruger for tiden i vid udstrækning træ, der har en fascinerende virkning som naturmateriale og som designkomponent, siger Andrej Kupetz i interviewet om aktuelle designtrends.

Og så deler trendekspert Mads Arlien-Søborg i en video sin begejstring under sit besøg i en Københavner-lejlighed, hvor akustikken nu er reguleret med utraditionelle og innovative akustikløsninger.

FAKTA OM TROLDTEKT A/S:

• Siden 1935 har naturmaterialerne træ og cement været råstofferne i produktionen, som foregår i Danmark under moderne, miljøskånsomme forhold.

Troldtekts nye online tema indeholder interviews med førende danske og internationale eksperter om deres syn på kunsten at innovere. Blandt andet fortæller trendekspert Mads Arlien-Søborg om denne lejlighed på Frederiksberg, hvor akustikken er reguleret med utraditionelle og innovative akustikløsninger.