Troldtekt sikrer ro og frisk luft til Hjertet

23.08.2018

Der bliver plads til livlig dans, street-basket og stille refleksion på samme tid i Ikasts nye bæredygtige multihus, Hjertet, som indvies 8. september 2018. Troldtekt akustiklofter med skjult ventilation bidrager til, at de forskellige aktiviteter kan foregå i rammer med god akustik og et sundt indeklima.

Ikasts nye samlingssted er multihuset Hjertet, der både i formsprog og materialevalg er designet som et fællesskab med plads til alle. Bygningens åbne, indbydende struktur leder tankerne hen mod en samling mindre træhuse og skaber en indbydende ramme, hvor vidt forskellige aktiviteter kan foregå samtidig. Ungdommens Uddannelsesvejledning har fast plads i huset, der også rummer en butik, en café og en amfi-trappe til foredrag og teater.

Hjertet består af en række mindre lokaler og tre hovedrum: Multisalen, Refleksionsrummet og Street-sportshallen. I alle tre hovedrum er der valgt Troldtekt akustikplader. For C. F. Møller, der er arkitekt bag Hjertet, har arbejdet med akustikken været en uadskillelig del af den multifunktionalitet, der er bærende for konceptet.

– Akustikken har været en høj prioritet, fordi de forskellige brugsscenarier beror på, at man får skabt nogle akustiske miljøer, hvor der kan være mange aktiviteter på én gang. Derfor har vi valgt akustikløsninger, der passer til den karakter og stemning, som det individuelle rum skal have, siger arkitekt og partner Julian Weyer fra C.F. Møller.

Ventilation skjult i loftet

I bygningen er der også Troldtekt® ventilation, hvor den friske luft blæses ind ved lavt tryk direkte gennem akustikpladerne. Det giver en jævn og støjsvag indblæsning af frisk luft uden træk eller synlige installationer. Troldtekt ventilation er meget anvendt i skoler, hvor der er fokus på indeklimaets effekt på undervisningen. Det er også tilfældet i Hjertet, hvor International School Ikast-Brande vil bruge flere lokaler til klasseundervisning.

– Det er efterhånden ganske veldokumenteret, at et godt indeklima understøtter undervisningen, så det tager vi automatisk udgangspunkt i. Vi arbejder med faste krav for eksempelvis luftskifte og temperatur, så vi kan være sikre på, at lokalerne hele tiden er behagelige, siger Julian Weyer.

Bæredygtig profil

Hjertet er primært opført i træ, og C.F. Møller har gjort sig store anstrengelser for at integrere bæredygtighed og klimasikring i bygningen. Blandt andet ved at arbejde med materialer af naturlig karakter og have fokus på indeklimaet. Det vækker glæde hos Troldtekt.

– Jeg er stolt, hver gang vores løsninger indgår i et byggeri med fokus på bæredygtigt indeklima. Hjertet er et flot eksempel på, at bygherrer, arkitekter, entreprenører og producenter kan skabe sundt, funktionelt byggeri, når de er enige om det bæredygtige udgangspunkt, siger Peer Leth, adm. direktør hos Troldtekt A/S og tilføjer:

– Jeg er blandt andet glad for valget af Troldtekt ventilation til Hjertet. Akustikloftet med integreret ventilation er et eksempel på, at bæredygtige materialer og funktionelle krav fint kan tænkes sammen.

Hjertet bliver indviet 8. september 2018.

>> Læs mere om Hjertet

FAKTA OM TROLDTEKT A/S:

• I sortimentet er også specialløsninger, der kombinerer akustikloftet med f.eks. ventilation.

I Ikasts nye bæredygtige multihus, Hjertet, som indvies 8. september 2018 bidrager Troldtekt akustiklofter med skjult ventilation til, at de forskellige aktiviteter kan foregå i rammer med god akustik og et sundt indeklima. Copyright© Helene Høyer Mikkelsen.
I det nye multihus, tegnet af C.F Møller Architects, er der anvendt Troldtekt® ventilation, hvormed den friske luft blæses ind ved lavt tryk direkte gennem akustikpladerne. Det giver en jævn og støjsvag indblæsning af frisk luft uden træk eller synlige installationer. Copyright© Helene Høyer Mikkelsen.
Julian Weyer, arkitekt og partner ved C.F. Møller Architects. Copyright© Henk ten Bouwhuis.