Sort er det nye sort i arkitekturen

10.08.2018
På toppen af den tidligere Kongelige Postgård i København har Aarstiderne Arkitekter indrettet et eksklusivt showroom for Fredericia Furniture. Her skaber det sorte Troldtekt loft en elegant stemning, der for alvor kommer til sin ret, når mørket falder på. Copyright© Helene Høyer Mikkelsen.

For få år siden var den nordiske stil domineret af det lette og lyse. Nu har sorte og mørke materialer fundet vej ind i indretningen. I et online tema fra Troldtekt A/S sætter en trendforsker og førende arkitekter spot på den nye tendens.

Sort og andre mørke farver er kommet for at blive, og hvor de tidligere kom til udtryk i mindre detaljer som puder, plaider og potter, vinder både mørke gulve og sorte lofter nu frem. Effekten er ikke til at tage fejl af. De dunkle nuancer skaber en helt særlig stemning i alt fra hoteller og restauranter til private hjem.

− Under og i tiden lige efter finanskrisen indrettede vi os lyst, let og nordisk med naturlige materialer som træ, skind og papir. I takt med at krisen er drevet over, har vi fået overskud til at kigge mod de varmere himmelstrøg for inspiration, og siden da er vi begyndt at lukke de mørke, brændte farver indenfor, som eksempelvis sort, dyb rødbrun og støvet grå, siger trendforsker Rikke Skytte til Troldtekt A/S.

Rikke Skytte er foredragsholder og rumdesigner i eget firma samt konsulent og oplægsholder ved pej gruppen – scandinavian trend institute. Interviewet med hende er en del af et nyt online tema om sorte lofter, som nu er tilgængeligt på Troldtekts hjemmeside.

Stemning af kvalitet og elegance

I temaet er der også interviews med førende danske arkitekter, som har arbejdet med sorte og mørke farver.

Mette Gravergaard, kreativ direktør i Aarstiderne Arkitekters Spaceplanning-afdeling, fortæller om arbejdet med Fredericia Furnitures showroom i hjertet af København. Her er valgt materialer som stål og beton samt et sort Troldtekt akustikloft.

– Når man vælger et sort loft, skal man altid kigge på rummets anvendelse. De sorte lofter kan skabe en helt særlig stemning af kvalitet og elegance. Det skal bare være gennemtænkt og sammenstemt. Derfor har vi været omhyggelige med at iscenesætte rummet ved hjælp af spots, der glider i et med det sorte loft. Hvis vi bare har det samme lys alle steder, bliver det uinteressant, fortæller hun.

Anders Tyrrestrup, partner i AART architects, fortæller om det 35.000 kvadratmeter store projekt Pakhusene på Aarhus Ø. Her er der anvendt blandt andet Troldtekt akustiklofter i grå natur, hvor de mørke farvenuancer udelukkende stammer fra den grå cement, der er træbetonpladernes bindemiddel. Det giver et mere rustikt farvespil end i malede plader med en ensartet overflade.

En rundtur til byggerier med sort

Foruden de to projekter byder online-temaet på et kig ind i et unikt sommerhus på Mols, madhuset Hahnemanns KøkkenFolketeatret i København samt det nye Design Museum i London. Alle steder bidrager sorte Troldtekt lofter til det eksklusive design.

Godt gemt i skoven på Mols ligger Sølvhuset og lyser op som en sølvskive gennem terrænet. Hver eneste af sommerboligens 80 kvadratmeter er udnyttet optimalt, og når mørket falder på, er de sorte Troldtekt lofter med til at lægge en dyne af hygge over huset. Copyright© Troldtekt A/S.
Madhuset Hahnemanns Køkken på Østerbro i København hylder måltidet og de gode råvarer. De bløde farver i det smukt designede rum fremhæves af et sort Troldtekt loft. Copyright© Helene Høyer Mikkelsen.
Efter seneste renovering af Danmarks ældste folkelige teater er der skabt et godt flow mellem gade og sale. Folketeatrets foeyer er i dunkle farver med et sort Troldtekt akustikloft. Copyright© Helene Høyer Mikkelsen.
Londons nye designmuseum er designet af den hollandkse tegnestue OMA. Her sørger sorte Troldtekt akustiklofter for visuel sammenhæng og god akustik i det store areal, der huser museets restaurant og bar. Copyright© Gardner/Hosea