God akustik hører med til en middag i stjerneklassen

11.02.2019

Mad, vin og betjening står øverst på madanmeldernes tjekliste, men dårlig akustik og mangel på madro kan trække ned i den samlede bedømmelse af en toprestaurant. Den aarhusianske Michelin-restaurant Domestic har gjort god akustik til en del af oplevelsen. Troldtekt A/S fejrer uddelingen af de nordiske Michelin-stjerner i Aarhus med en guide til restauranter, hvor der er god akustik på menuen.

Danske restauranter serverer mad og vin i topklasse – og flere af dem vil igen inkassere Michelin-stjerner, som uddeles i næste uge. En række spisesteder har også gjort god akustik til en del af oplevelsen, og det er der god grund til. For støj og akustik har indflydelse på, hvordan maden smager, viser international forskning.

En middag med dæmpet lyd som et hyggeligt bagtæppe er sød musik i madanmeldernes ører. Der er i stigende grad fokus på, hvordan akustik og lydniveau påvirker muligheden for en fuldendt aften på en god restaurant, fortæller Morten Vilsbæk. Han er madredaktør og vinskribent på Avisen Danmark og tidligere bestyrelsesformand i foreningen Danske Madanmeldere.

– Akustik og atmosfære er en del af det at spise ude. Det handler om at finde den rette balance. Hvis rummet er indrettet, så larmen fra de andre gæster forstyrrer samtalen hen over bordet, så er det et problem. Omvendt må der heller ikke være alt for lyddødt. Det kan suge livet ud af restaurantoplevelsen. Både mine kolleger og jeg selv fokuserer primært på råvarerne og det håndværksmæssige i tilberedningen, men hvis akustikken er dårlig, bliver det nævnt i anmeldelsen, siger Morten Vilsbæk.

Aarhusiansk stjerne-akustik

Restaurant Domestic i Aarhus fik både i 2017 og 2018 tildelt en eftertragtet Michelin-stjerne af den franske gastro-guide. Spændingen er derfor stor frem mod årets overrækkelse ’Guide Nordic Countries 2019’, der finder sted i Aarhus 18. februar. På Domestic er restaurantens indretning og det akustiske miljø væsentlige ingredienser i opskriften på at beholde stjernen. Akustiklofter fra Troldtekt A/S er valgt til at dæmpe støjen.

– Mad og vin er naturligvis centralt, men det har stor betydning for helhedsoplevelsen, at lokalet er rart at være i. Vi har været meget bevidste om møbler og farvevalg, og vi har akustiklofter i hele restauranten. Lav efterklangstid betyder, at gæsterne kan høre, hvad vi siger, når vi præsenterer maden. Vi skal ikke råbe, når vi taler med dem. Det er afgørende for, at de får en god oplevelse af betjeningen, siger Christian Neve, medejer og tjener på Domestic.

– Den gode akustik er noget, mange gæster kommenterer. De roser, at de ikke kan høre samtalen ved nabobordet, for der er intimbarrierer, der bliver brudt, når man lytter til andres samtaler. God akustik betyder også, at hverken gæster eller personale er helt øre i hovedet, når vi forlader restauranten, fortsætter han.

Guides til gastronomi med god akustik

Troldtekt A/S har netop udgivet to guides over cafeer og restauranter, hvor akustikken er i top: En til Aarhus og en til København. Her indgår alt fra kendte restauranter som Domestic i Aarhus og Sticks’n’Sushi i København til mindre perler som kaffebaren La Cabra i Aarhus og bryggeriet BRUS i København.

– Vi kender formentlig alle følelsen af at sidde ved en middag, hvor man knap kan høre, hvad der bliver sagt på grund af støj. Det er enormt trættende – og for de cirka 800.000, som har problemer med hørelsen, er problemet endnu større. Vi er glade for, at der er kommet mere fokus på, at god akustik hører med til en god middag. Og vi er stolte af, at Troldtekt akustikløsninger er valgt til en lang række af landets restauranter og caféer, siger Peer Leth, adm. direktør i Troldtekt A/S.

>> Se guiden: Gastronomi med god akustik i København
>> Se guiden: Gastronomi med god akustik i Aarhus

FAKTA OM TROLDTEKT A/S:

• I sortimentet er også specialløsninger, der kombinerer akustikloftet med f.eks. ventilation.

Restaurant Domestic, Mejlgade 35 B, 8000 Aarhus C. Copyright© Helene Høyer Mikkelsen.
BRUS brygpub, bryggeri og restaurant, Guldbergsgade 29F, 2200 København N, Copyright© Helene Høyer Mikkelsen.
Restaurant Sticks'n'Sushi, Tivoli Haven, Bernstorffsgade 3, 1577 København V. Copyright© Helene Høyer Mikkelsen.
Kaffebar og risteri La Cabra, Mejlgade 35 C, 8000 Aarhus C. Copyright© Helene Høyer Mikkelsen.