Grønt testhus har sundhed og indeklima i fokus

19:e maj. 2020

Innovation og bæredygtige valg fra A til Z kendetegner et nyt testhus i byen Egernsund. Listeloftet Troldtekt® contrast er en af de løsninger, der bidrager til et indeklima, som er sundere end sædvanligt. Læs mere om testhuset i et nyt online tema fra Troldtekt A/S, som sætter fokus på materialesundhed og indeklima.

I sønderjyske Egernsund er der opbygget et testhus, der skal inspirere branchefolk med interesse i bæredygtighed og indeklima. Fra afstand ligner det et rødt parcelhus, men på papiret bliver det ikke mere grønt. Det røber målingen af husets luftkvalitet og den netop opnåede DGNB-guldcertificering.

Testhuset er opført af Gråsten Teglværk A/S med støtte fra EU-fonde og involverer partnere som Højteknologifonden, Teknologisk Institut og Aalborg Universitet. Huset tester en række bæredygtige løsninger, herunder den isolerende murblok CleanTechBlock, som består af en høj andel af genbrugsmateriale og udleder mindre CO2 under produktion end traditionelle teglsten.

I huset indgår også listeloftet Troldtekt® contrast, som dels sikrer en god akustik, dels er dokumenteret fri for skadelige indholdsstoffer.

– Loftet har forskellige udtryk alt efter, hvilken vinkel man kigger fra. De varme trælister bløder de kolde betongulve og murstensvægge op. Det passer perfekt til det rustikke hus, hvor vi gerne vil vise, at man kan arbejde med naturens materialer uden tilsætningsstoffer, siger Jacob Hallum Bendtsen, DGNB-konsulent og projektleder ved Gråsten Teglværk A/S.

Mængden af kemi er steget
Interviewet med Jacob Hallum Bendtsen er en del af et nyt online tema fra Troldtekt A/S. Temaet sætter fokus på materialesundhed og indeklima i bygninger – og byder også på interviews med eksperter fra blandt andet Teknologisk Institut, Aalborg Universitet og Moe Rådgivende Ingeniører.

Der er behov for sunde materialer i boliger og andre typer byggeri. For selvom branchen flokkes om begrebet bæredygtighed, er der ingen fremskridt at spore, når det gælder indholdsstoffer i byggematerialer, som kan være skadelige for mennesker og miljø. Tværtimod er mængden af kemi i maling, lim, overfladebehandling, konstruktionsmaterialer og mange andre kategorier steget.

I 2017 (de nyeste tal fra den nordiske SPIN-database) blev der på dansk grund anvendt byggematerialer, som indeholdt 19.800 ton indholdsstoffer, der er klassificeret som skadelige i Danmark og/eller EU. I 2012 var tallet 14.200 ton, mens det i 2016 var 22.500 ton.

– På den ene side taler alle i byggebranchen om bæredygtigt byggeri, men på den anden side har de færreste styr på, hvad der er i byggematerialerne. Bygherrer og arkitekter er ikke kemikere, så der er generelt brug for større transparens om indholdsstofferne, siger arkitekt Martha Lewis, som er Head of Materials hos Henning Larsen Architects og vandt Personprisen ved Det Bæredygtige Element i 2019.

Troldtekt arbejder for sundhed og trivsel
Det nye online tema byder på inspiration fra flere andre nordeuropæiske bygninger, som udmærker sig ved at være dokumenteret sunde – med Troldtekt akustikløsninger som en del af arkitekturen. Troldtekt ønsker at bidrage til bygninger, som er sunde for mennesker at opholde sig i. Derfor arbejder virksomheden strategisk med at understøtte FN’s verdensmål nummer 3, ’Sundhed og trivsel’.

– Vi har i forvejen kortlagt indholdsstofferne i vores produkter, så vi ved, at de er sunde for mennesker. Vores plader har en lang levetid, og det er afgørende for os, at vi kun bringer sunde materialer i cirkulation i bygninger, siger Peer Leth, adm. direktør hos Troldtekt A/S.

Troldtekt er fremstillet af de naturlige materialer træ og cement, og som en del af Cradle to Cradle-certificeringen er akustikpladerne grundigt analyseret. Indholdsstofferne er defineret helt ned til 100 ppm (parts per million).

Foruden Cradle to Cradle-certificeringen har Troldtekt opnået godkendelser og certificeringer under flere ordninger, blandt andre Dansk Indeklima Mærkning, den tyske Blauer Engel og svenske SundaHus.

>> Læs det nye online tema om sundhed og indeklima i bygninger

YDERLIGERE INFORMTION:

Download pressemeddelelse