Fra gummi og barnevogne til eksklusivt boligdesign

I en tidligere gummi- og barnevognfabrik på Amager har BrandsCPH indrettet et eksklusivt showroom i et råt design. Til de forskellige rum er der valgt Troldtekt i grå natur og en bordeauxrød specialfarve samt designløsningerne Troldtekt line og Troldtekt contrast.

Den ældre fabriksbygning på Amager Strandvej fra 1950 har tidligere været barnevogns- og gummifabrik. Men nu huser bygningen blandt andet showroomet BrandsCPH, som åbnede i november 2021. Det er Nicolai Rubani Højgaard og hans kone, Anne Sofie Rubani Højgaard, som står bag showroomet.

Det krævede en grundig renovering, før det 600 kvadratmeter store kombinerede showroom, studio og butik kunne åbne. Lokalerne blev renoveret henover seks måneder i samarbejde med ejeren, men hvor Nicolai og Anne Sofie Rubani Højgaard stod for at vælge udtrykket.

Der er blandt andet revet vægge ned og slået hul i betondækket for at skabe højt til loftet. Showroomet er indrettet som en lejlighed med badeværelse og toilet, soveværelse, stue og spisestue samt kontor og møderum.

– Besøgende får i højere grad en oplevelse her sammenlignet med at gå ind i en almindelig butik. Vi udstiller kun fem brands ad gangen – fordelt i de forskellige lokaler – hvor vi har håndplukket udvalgte produkter, så vi ikke udvander oplevelsen, siger Nicolai Højgaard.

Ud over showroom er BrandsCPH også arbejdsplads for arkitekter og designere, som kan booke sig ind i studiet og arbejde i de inspirerende omgivelser.

Vælger genstande, som træder frem

Anne Sofie Rubani Højgaard står for den visuelle del med video og billeder, mens Nicolai tager sig af kundekontakt og samarbejde. De har fra begyndelsen været inspireret af en rå stil og hårdføre materialer.

– Vi er i en gammel fabriksbygning, og det skal vi ikke prøve at skjule. I dag bliver alting meget pænt, når man ser på boligmagasiner og traditionelt dansk design. Men det er ikke vores interesse – vi foretrækker en rå og eksklusiv stil, som skiller sig ud, men stadig er af høj kvalitet og har et design-finish.

– Vi vælger typisk genstande, som giver pondus til hjemmet. Man vil ikke stille en sofa herfra som en almindelig sofa i hjørnet, men på en måde hvor den træder frem som et særligt objekt, så man tænker ’wow’, siger Nicolai Rubani Højgaard.

BrandsCPH forhandler både til private og erhverv.

Forskellige Troldtekt løsninger

Nicolai Rubani Højgaard har valgt Troldtekt akustikplader i fire forskellige design for at fremhæve hvert rums iboende kvalitet.

– Der er mange kunder, som ikke kender Troldtekts brede sortiment, indtil de ser løsningerne her og bliver positivt overrasket. 

I rummet, hvor der er åbnet op i betondækket, er der valgt sortmalet Troldtekt line, som også går igen på kontorets vægge som vægbeklædning. I køkkenet er der valgt klassiske Troldtekt akustikplader i specialfarven bordeaux for at tilføre en diskret farve.

I soveværelse og stue er der Troldtekt i grå natur, og i spisestuen er der valgt designløsningen Troldtekt contrast som grå akustikplader beklædt med trælister i birkefinér.

– Akustikken er blevet markant forbedret, da vi før var udfordret af de mange hårde materialer som beton og de store vinduespartier. Derudover er det et plus for mig, at Troldtekt er dansk produceret med naturlige råvarer. Faktisk har de to øvrige lejere i bygningen også valgt at få monteret Troldtekt, lyder det fra Nicolai Rubani Højgaard.

Fakta

Projekt:
Eksklusivt showroom indrettet i tidligere fabrik på Amager
Troldtekt produkter
Lofts- og vægbeklædning:
Troldtekt akustik, Troldtekt line, Troldtekt contrast
Farve:
Grå natur, sort, specialfarve
Struktur:
Ultrafin
Tekst & Fotos
Tekst:
Publico
Fotos:
Tommy Kosior, Troldtekt A/S