Trofaste læsere af Troldtekts nyhedstemaer husker måske vores tidligere interview med professor Charles Spence. Hvis du ikke har læst det, skal du gøre dig selv en tjeneste og se nærmere på det, da det er fyldt med interessante betragtninger om forholdet mellem det, vi hører, og hvad vi smager.
Som leder af Crossmodal Research Group ved Oxford University, der har specialiseret sig i forskning i integration af information på tværs af forskellige sanser, har Charles Spence et unikt indblik i, hvordan vores sanser er forbundet. Han har indvilget i at opdatere os om den nyeste videnskabelige udvikling inden for dette emne.
– Der foregår en masse virkelig interessant forskning på dette område, som fortsat uddyber vores forståelse af multisensorisk smagsopfattelse. Derudover har vi set nogle kreative anvendelser af denne viden i praksis, siger Charles Spence.
Spotify er f.eks. gået sammen med alkoholleveringstjenesten Jimmy Brings om at skabe "Songmelier Edition", der parrer en række vine med den perfekte musik. Og med appen Wine Listening kan du scanne flaskeetiketten for at få forslag til dit eget smagfulde soundtrack, der passer til din foretrukne vinårgang.
I London hjalp Charles Spences team med at arrangere en række spiseoplevelser på forskellige restauranter, hvor en tysk DJ forbedrede menuen med omhyggeligt udformede kompositioner bygget på videnskaben om soniske krydderier. En kaffebar i Korea forsyner endda sine kunder med hovedtelefoner og musik, der matcher deres kaffe.