Aggebo & Henriksen

Troldtekt decoration, aggebo&henriksen

aggebo&henriksen

Hvad sker der, når man beder to talentfulde designere om at kaste blikket på et standardprodukt som Troldtekt? De finder naturligvis ind til kernen, forædler produktet og får os andre til at se træbeton på en ny måde. Mathilde Aggebo og Julie Henriksen har givet Troldtekt ny vitalitet og visuel styrke.

Mathilde Aggebo og Julie Henriksen er uddannede fra Danmarks Designskole og står i dag bag virksomheden aggebo&henriksen. De arbejder i krydsfeltet mellem kunsthåndværk, arkitektur, industriel produktion og design. De høstede blandt andet stor anerkendelse for den kunstneriske udsmykning af Tietgens Kollegiet i Ørestaden, og senest har de samarbejdet med arkitekter som blandt andre Henning Larsen Architects, Lundgaard og Tranberg samt 3 x Nielsen.

Se også: www.aggebo-henriksen.com

Interview

At arbejde med et 100 procent naturprodukt og samtidig få mulighed for at udnytte masseproduktion kreativt var en idé, som designerduoen aggebo&henriksen straks tændte på. Efter at have eksperimenteret med format, farve og form endte de to designere med fire spændende serier til Troldtekt dekoration.
– Selve strukturen og linjerne i en Troldtekt plade er næsten som grov filtning. Dermed minder det faktisk påfaldende meget om tekstil. Designer Julie Henriksen drog hurtigt paralleller til sin uddannelse som væver, da hun første gang fik en Troldtekt plade i hånden. Siden foråret 2007 har hun sammen med kollegaen Mathilde Aggebo sat sit præg på fire forskellige serier i Troldtekt dekoration, der gør det muligt at kombinere god akustik med en flot udsmykning af store væg- eller loftsarealer.

Japansk inspiration i Ørestaden
De to designere udgør den dynamiske designer-duo aggebo&henriksen, der er et anerkendt navn inden for tekstildesign, grafisk tryk og unikavævninger. De to har samarbejdet med store arkitekttegnestuer som Henning Larsen Architects, Lundgaard & Tranberg og 3 x Nielsen. Og i 2006 fik duoen et markant gennembrud inden for arkitektur med den meget roste kunstneriske udsmykning og farvesætning på Tietgens Kollegiet i Ørestaden. Den består blandt andet af en japansk inspireret bearbejdning af væggenes krydsfinerplader.

Tændte på Troldtekt
De to designere så straks potentialet i at arbejde med Troldtekt, da de efter omtale af deres kunstneriske udsmykning af Tietgens Kollegiet i tidsskriftet Byggeri blev kontaktet af Niels Kappel, chef for rådgivning og udvikling hos Troldtekt A/S. Han så nogle muligheder for at videreudvikle konceptet til Troldtekt dekoration, hvor træbetonen er påført print af forskellig karakter, siger Mathilde Aggebo.
– Vi tændte straks på idéen om et samarbejde – dog med det klare forbehold, at vi ikke ønskede at lave unika. I stedet ville vi udnytte masseproduktionen kreativt. Troldtekt er en rigtig god historie om et 100 procent naturligt produkt, hvor træet sendes ind i den ene ende af fabrikken, og pladerne kommer færdige ud i den anden ende, fortsætter hun.

Eksperimenter med farve og form
Designerne fik tilsendt en masse prøver på Troldtekt i forskellige finheder og gik i gang med at eksperimentere med farver og form.
– Der var mange spørgsmål, der skulle afklares. Hvordan laver vi noget, der skal kunne bruges i mange forskellige sammenhænge? Hvordan kunne vi male pladerne uden at miste stofligheden? Hvilken type maling kan bruges? Og hvordan sikrer vi en holdbar overflade? Vi kunne lide pladen, som den var, og vi ønskede ikke at gøre den til noget andet, siger Mathilde Aggebo.

Fortrolige med materialet
I hallen ’Turboladen’ på Statens Værksteder for Kunst og Håndværk lagde Julie Henriksen og Mathilde Aggebo Troldtekt pladerne ud på gulvet i store og små formationer, så de kunne afprøve forskellige farvekombinationer og mønstre.
– Vi blev hurtigt fortrolige med materialet. Vi fornemmede mulighederne i at give træbetonen et ekstra betydningslag, og det var vigtigt at bibeholde en vis transparens. Formsproget var også væsentligt, og vi har i alle serier valgt at arbejde med klare geometriske former, siger Julie Henriksen. Arbejdsprocessen endte med, at aggebo&henriksen leverede fire serier til Troldtekt dekoration, ’Striber’, ’Skyer’, ’Labyrint’ og ’Lotus’. Med de specialdesignede løsninger har duoen vist, at æstetik og akustik sagtens kan gå op i en højere enhed.

Labyrinten på væggen
36 vilkårligt opsatte Troldtekt plader danner en spændende labyrint på mødelokalets væg hos Junckers Industrier A/S i Køge. Junckers, der er Europas førende producent af massive parket- og plankegulve, valgte Troldtekt dekoration med aggebo&henriksens design, da akustikken skulle forbedres i mødelokalet.
– Vores møderum var præget af en meget dårlig akustik, og når alle var samlet omkring bordet, var det nærmest umuligt at tale sammen. Det var trættende og uholdbart i længden. Noget måtte der gøres, og måske kunne vi i samme omgang gøre rummet mere inspirerende at opholde sig i, siger Jakob Mallan, afdelingsleder i Produktionsservice hos Junckers Industrier. Hver af de 36 kvadratiske Troldtekt plader er påført samme mønster, men variationen opstår ved en vekslen mellem positiv og negativ. Desuden kan pladerne vende vilkårligt og dermed optræde i mange forskellige kombinationer.