Oplev København - nummer et blandt verdens storbyer

Et tårnhøjt gastronomisk niveau og en særlig evne til at udnytte byens arkitektoniske kontraster mellem gammelt og nyt har sendt København til tops på Lonely Planets liste over byer at besøge i 2019.

I efteråret 2018 fik København et nyt trumfkort i den internationale konkurrence om storbyturisterne. Lonely Planet placerede København som nummer et på listen over storbyer, som rejseguiden anbefaler at besøge i 2019.

Topplaceringen blev blandt andet begrundet med:

  • at København har et højt gastronomisk niveau, uanset om man er til Michelin eller street food.
  • at byen tilbyder spændende design og arkitektur.
  • at København har en bred vifte af kulturoplevelser, der spænder over alt fra havnebade til cykelture og oplevelser på byens museer.

– Det glæder os, der arbejder med branding af København, at Lonely Planet fremhæver gastronomi, arkitektur og design samt sustainability. Det er det, vi synes, København skal være kendt for. Mange byer kan noget med mad, men københavnske restauranter er blevet ekstremt varierede, tilgængelige og spændende i de seneste år, siger Anja Hartung Sfyrla, chef for forretningsudvikling i Visit Denmark, og fortsætter:

 – Dansk design og arkitektur har altid stået stærkt. Vi bliver fremhævet for evnen til at kombinere nyt og gammelt og lade det stå side om side. Vi kan være kritiske, når et moderne byggeprojekt blander sig i bybilledet, men set udefra er vi gode til at udnytte det spændende i kontrasterne. Ved at byde moderne arkitektur velkommen sikrer vi, at byen ikke bliver et postkort fra fortiden.

Når godt arbejde bærer frugt

Udnævnelsen af København som ’Best in Travel Cities for 2019’ er foretaget af et panel på cirka 3.000 såkaldte destinationseksperter. At de har fået øjnene op for København, er ikke blot et lykketræf. Hver dag samarbejder blandt andet turistorganisationerne, turisterhvervet og politiske kræfter om at gøre byen til en attraktiv destination.

– Der er mange ting, som har indflydelse på, hvorfor noget er hot. Kåringen kommer helt sikkert i forlængelse af, at København har udviklet sig til at være en international by med gode flyforbindelser og mulighed for gode hotel- og spiseoplevelser. Men interessen for det nordiske – scandinavian vibes, som vi kalder det – har helt sikkert også været medvirkende. Samtidig har ”hygge” skabt opmærksomhed på Danmark. Og det samme har de succesfulde, danske tv-serier, der er blevet solgt til udlandet, siger Anja Hartung Sfyrla.

En interessant læserskare

Lonely Planet når ud i hele verden med sine destinationsbeskrivelser. Læserskaren består hovedsageligt af unge, digitalt orienterede mennesker med både budget og lyst til at rejse. Kort sagt en målgruppe, som den danske hovedstad gerne vil tiltrække flere af. Derfor kan man med rette se udnævnelsen i efteråret som en gave til turistindustrien i København

– Der findes mange rankings og hitlister. Som udgangspunkt forholder vi os egentlig ret kritisk til dem. Men Lonely Planet er interessant, fordi forlaget er et seriøst medie med en meget stor læserskare, der er mere højtforbrugende end gennemsnittet. I 2019 har vi ret til at bruge et Lonely Planet-batch om topplaceringen i alt vores kommunikation. Det er indiskutabelt en god anbefaling, siger Anja Hartung Sfyrla og fortsætter:

– En turist besøger i gennemsnit 34 websites, før de tager en rejsebeslutning, så det kræver rigtig meget for en lille destination som København at være øverst på radaren. Her er anbefalingen virkelig et trumfkort. Samtidig udløser selve udnævnelsen jo omtaler af København i en lang række internationale nyheds-, design- og arkitekturmedier.

  • De udenlandske storbyturister har i gennemsnit 2,8 overnatninger i København.
  • De bruger i gennemsnit 1760 kr. i døgnet på bl.a. overnatning, mad og oplevelser.
  • De fleste udenlandske gæster i København beslutter først, hvad de vil se og opleve, når de er ankommet.
  • Flest turister tager til København som par eller med venner. En relativt lille andel af de udenlandske turister er på ferie med børn.

Kilde: Visit Denmark

FOTO:
Anja Hartung Sfyrla, Chef for forretningsudvikling i Visit Denmark.