En vellidt kapacitet takker af efter 42 år hos Troldtekt

16.09.2021

Hans Peter Aarslev går på pension efter over fire årtier i salgsafdelingen hos Troldtekt A/S. Han ser tilbage på et arbejdsliv, hvor forbedring af skolers indeklima, innovative produkter og fokus på bæredygtighed banede vej for Troldtekts gennembrud. Og hvor troværdighed altid har været nøglen til gode kunderelationer.

Hans Peter Aarslev går på pension efter over fire årtier i salgsafdelingen hos Trodtekt A/S

Da Hans Peter Aarslev i 1979 trådte ind ad døren som ung sælger hos daværende A/S L. Hammerich & Co., stod byggebranchen på tærsklen til en lavkonjunktur. Virksomheden, der i dag er kendt som Troldtekt A/S, forhandlede dengang både de egenproducerede Troldtekt akustikplader og en række handelsvarer til murerindustrien. Kort efter blev sortimentet snævret ind til de velkendte akustikplader, og siden er det kun gået fremad.

– Midt i 1980’erne fik vi for alvor et gennembrud, da skoler og institutioner skulle udskifte alle deres usunde karlit- og asbestlofter. Siden udviklede vi ventilationsloftet og hen ad vejen alle de andre gode akustikløsninger med finere strukturer og nye design, som vi kender i dag, og som har sikret os en stor vækst på både projekt- og boligmarkedet, fortæller Hans Peter Aarslev.

Torsdag den 30. september har han sidste arbejdsdag hos Troldtekt A/S. Og den nu snart 69-årige tidligere salgschef forlader en branche og en virksomhed, hvor væksten er ”mere intens end nogensinde før”.

Fortrinligt samarbejde med kunderne

Omkring årtusindeskiftet overtog Hans Peter Aarslev stillingen som salgschef, og her fik han blandt andet ansvar for relationen til de trælastkæder, som forhandler Troldtekt. Som 60-årig valgte han selv at trappe ned og blive intern salgsleder. Men relationen til de store forhandlere har han holdt fast i, og den kommer han til at savne.

– Jeg har altid haft et fortrinligt samarbejde med vores kunder, og min styrke har været i relationerne. Jeg lægger stor vægt på troværdighed i dialogen, og det er blevet godt modtaget, siger Hans Peter Aarslev.

Bæredygtighed har sat turbo på

Især det seneste årti har Hans Peter Aarslev oplevet bølgen af bæredygtighed skylle igennem byggebranchen. Og det har været med til at sætte yderligere turbo på efterspørgslen hos Troldtekt.

– Vi har et ærligt produkt af dansk træ, cement og vand, og vi har lagt en stor indsats i at gøre produktionen så bæredygtig som muligt. Det har gjort meget for interessen hos arkitekterne. Når jeg i dag går tur på Aarhus Ø, kan jeg se imponerende byggeprojekter med Troldtekt. Pakhusene, Nicolinehus, Lighthouse og Ship for eksempel. Det er byggerier, som vi slet ikke turde drømme om at være med i, da jeg tiltrådte, siger Hans Peter Aarslev.

Kalenderen er godt booket op

Efter nogle år med en gradvis nedtrapning fra fem til tre ugentlige arbejdsdage tiltræder Hans Peter Aarslev nu et liv som pensionist på fuld tid. Og kalenderen bliver godt booket op. To dage efter sin sidste arbejdsdag sætter han kursen mod Apulien i Syditalien – den første af flere bestilte rejser. Sportsaktiviteterne i hans faste seniorklub skal også passes. Og sammen med sin hustru får han mulighed for flere besøg hos børn og børnebørn, som alle bor et stykke fra matriklen i Risskov.

Hans Peter Aarslev fejrede for to år siden sit 40-års jubilæum med en reception og har derfor valgt, at sidste arbejdsdag bliver markeret internt hos Troldtekt.