Derfor giver corona mulighed for bedre skoler

11.01.2022

Corona har ramt skoleundervisningen hårdt. Men pandemien kan også være en gylden mulighed for at opdatere skolerne. Læs mere i et nyt online tema fra Troldtekt A/S. Temaet byder på ekspertinterviews og inspiration fra skoler, som matcher behovene til indeklima og læring anno 2022.

Børn og unge har oplevet ensomhed, mens skolerne har været lukkede. Den digitale undervisning har ikke været en tilfredsstillende erstatning for den fysiske. Og mange elever er kommet bagud i forhold til normale årgange. Men corona-pandemien er også en anledning til at få opdateret og fremtidssikret skoler.

Corona-pandemien har åbenbaret mangler ved den måde, mange skoler er indrettet på. Det danske arkitektfirma Pluskontoret Arkitekter peger på bedre hygiejneforhold og rum til varieret undervisning, både digital og udendørs, som nogle af de faktorer, fremtidigt skolebyggeri bør tage højde for.

Artiklen om coronas betydning for skoledesign indgår i et online tema fra Troldtekt A/S, der producerer akustikløsninger til blandt andet skolebyggeri.

Prisvindende skole i træ

I temaet indgår også en artikel om Erlev Skole i Syddanmark, som i august blev kåret til Årets skolebyggeri 2021 i Danmark. Den nybyggede og bæredygtige skole er primært opført i træ og er dermed en af Danmarks største trækonstruktioner i nyere tid.

– Med Erlev Skoles trækonstruktion sparer man meget CO2, da træ er ekstremt klimavenligt at bygge med. Dertil skaber træ en helt fantastisk stemning, det er identitetsskabende, varmt og imødekommende, siger Pernille Svendsen, Ass. Partner og arkitekt hos Arkitema, som har tegnet Erlev Skole.

– Bæredygtighed er ikke kun i forhold til materialevalg, men det handler i lige så høj grad om at skabe rum, der kan bruges på mange måder over tid. Man kan ændre rummenes struktur til nye funktioner, men også invitere borgere ind og udnytte bygningens mange muligheder, tilføjer hun.

På Erlev Skole er der installeret Troldtekt akustikplader med skjult ventilation, som sikrer et sundt indeklima uden træk og støj.

Inspiration fra skoler i verdensklasse

Det nye online tema kommer også omkring Lindholmens Tekniske Gymnasium i Göteborg (Sverige), som er er tegnet af KUB Arkitekter og kåret til Årets skol- och förskolebyggnad i Sverige i 2021.

– Opgaven lød på at designe en ny skolebygning med fokus på bæredygtighed. Den skulle være moderne,

fleksibel og fungere som et vartegn for byen. Og det synes jeg, vi er lykkedes med, fortæller PerEric Persson, arkitekt i KUB Arkitekter.

Lofterne på Lindholmens Tekniske Gymnasium er beklædt med Troldtekt, hvor træ er en af råvarerne. Til væggene er valgt en Troldtekt løsning med fræsede spor i akustikpladernes overflade.

– Vi valgte Troldtekt på grund af materialets gode tekniske egenskaber med hensyn til lydabsorption kombineret med styrke og holdbarhed. Da vi brugte det til både lofter og vægge, var det meget vigtigt, at materialet har lang holdbarhed og kan ældes med patina uden skader. Designet var også en vigtig faktor i valget, siger PerEric Persson.

Foruden de prisvindende skoler fra Danmark og Sverige byder temaet på flere undervisningsbygninger, hvor bygherrer og rådgivere har gjort deres hjemmearbejde for at vælge de bedst mulige løsninger. Og hvor Troldtekt akustikløsninger er med til at sikre, at akustik, design, holdbarhed og dokumenteret bæredygtighed går op i en højere enhed.

>> Læs hele online-temaet om skolebyggeri

• Troldtekts forretningsstrategi er tilrettelagt med det bæredygtige designkoncept Cradle to Cradle som det centrale element

Tina Snedker Kristensen, bæredygtigheds- og kommunikationschef
Troldtekt A/S
+45 8747 8124 // tkr@troldtekt.dk

Det nye tema fra Troldtekt byder på inspiration fra skoler, som matcher behovene til indeklima og læring anno 2022.

Foto: Stadtteilschule Lurup i Hamburg, Tyskland ©David Matthiesen.