Fortid og nutid forenes i Gasverket

I Stockholm har Gasverket Hus 8 været igennem en gennemgribende renovering. Tegnestuen Strategisk Arkitektur står bag designet af den gamle kulbygning, hvor Berghs School of Communication nu holder til. De historiske lokaler er med forskellige varianter af Troldtekt akustikløsninger.

Foto: Bara Bild

I Stockholms Gasverk-område ligger bygningen Hus 8, som tidligere blev brugt til at rense kulgas. Processen frigav flere giftige stoffer, og hele området har derfor stået tomt i årtier. Det skulle der imidlertid laves om på. Stockholm Kommune ønsker nemlig at puste nyt liv i det gamle Gasverk-område, og renoveringen af Hus 8 er dermed en del af et større byudviklingsprojekt.

Tegnestuen Strategisk Arkitektur står bag designet af Hus 8 med teamet Göran Ekeroth, Kerstin Heijde, Peter Morander, og Jacob Star.

– Med renoveringen fremhæver vi de eksisterende materialer og kvaliteter. De nye elementer er tydelige tilføjelser til det eksisterende. Tilbygningen som central indgang, de moderne installationer, et forbedret indeklima og den store åbne grundplan giver fleksibilitet og mulighed for forskellige kreative steder. De mange tilføjelser giver nyt liv og sikrer en langsigtet fremtid til bygningen, Göran Ekeroth, kundeansvarlig i projektet.

Med renoveringen opfylder Hus 8 nu bæredygtighedscertificeringens Miljöbyggnads krav til blandt andet indeklima og har opnået en guldklassificering. Gasverket Hus 8 har desuden vundet Stockholms Byggmästareförenings ROT-pris 2021, som hvert år uddeles til et renoveringsprojekt i Stockholm, der adskiller sig ved at omfavne bygningens originale stil og er langsigtet bæredygtig.

Nyt og bevaringsværdigt 

I dag huser Gasverket uddannelsesinstitutionen Berghs School of Communication i Hus 8. Men meget er sket, før lærere og elever kunne rykke ind.

Før det overhovedet var muligt at tage hul på renoveringen, var det nødvendigt at rense bygningen for kemiske stoffer og miljøfarligt affald. Det var dog ikke den eneste udfordring, forklarer Kerstin Heijde, der har været projektansvarlig.

– Da vores opgave begyndte, havde vi stort set en tom skal at forholde os til. Samtidig havde bygningen den højeste beskyttelsesklassificering fra Stadsmuseet, hvilket satte flere begrænsninger for, hvad vi kunne gøre, både udvendigt og indvendigt. Derudover skulle en del af indgangsniveauet ifølge lokalplanen også være offentligt tilgængeligt.

Blandt andet ydervægge, vinduer og gangbroer blev derfor nænsomt behandlet for at bevare bygningens kulturhistoriske værdi. 

– Det har været vigtigt med et godt samarbejde med en antikvar og de øvrige parter i processen. Målet var at skabe en moderne bygning med nutidens standard indenfor indeklima, tilgængelighed, brandsikkerhed og energiforbrug. Og det skulle balanceres mod de antikvariske værdier og beskyttelsesklassificeringen for at få en helhed, der bevarer det eksisterende og giver bygningen en langsigtet fremtid.

Troldtekt som bindeled

Forholdet mellem eksisterende og nyt har været centralt, forklarer Jacob Star, som også var en del af teamet:

– Tilføjelserne skulle være tydelige og ikke forveksles med det eksisterende. Med andre ord måtte de nye elementer ikke være for historiske i stilen. Samtidig skulle de underordne sig det eksisterende og skabe en sammenhængende helhed.

For at bygge bro mellem det moderne og det iboende, industrielle design samt sørge for god akustik i de store rum med høj loftshøjde er der opsat Troldtekt akustikplader.

Fordelt på 700 kvadratmeter er der valgt både sort-, hvid- og gråmalede Troldtekt akustikplader samt specialproducerede Troldtekt plader i lys natur med fræsede spor, så de får udtryk af aflange planker.

– Vi synes, at Troldtekt akustikpladerne passer godt ind i det industrielle design. Det føles naturligt at bruge et materiale, der er cementbaseret og samtidig har et råt look. For at finde det rette design var der inspiration at finde på hjemmesiden og hos Troldtekts projektkonsulenter – de havde gode eksempler på designmuligheder, siger Kerstin Heijde.