Tjørring Skole & Børnehuset Stjernen
Alting går op i en højere enhed i stjerneformet bygning, som stråler af overskud.
Bygningen vokser bogstaveligt talt ud af det flade landskab ved Tjørring i Herning. Hovedformen er enkel og karakterfuld som en børnetegning. Allerede på lang afstand markerer den sig med sine hvide facader, og grønne tagformer. Fra luften ses den nærmest som en græsklædt forhøjning i terrænet, og det er også herfra at den karakteristiske stjerne tegner sig tydeligst.
I al enkelhed er der tale om fem aflange fløje, der stråler ud fra et samlende indre torv. Det er konceptets helt store styrke at det formår at rumme et meget stort antal funktioner og forskellige typer rum i så enkel en grundplan. Samtidig understøtter stjerneformen idéen om at differentiere uderummene og skabe steder med sol og læ. Terrænet er smukt bearbejdet og bidrager til helheden med sine stiliserede landskaber.
Skoletorvet og de fem fløje
Man ankommer til Stjernen fra nordvest, hvor en grøn indgangsbygning tager imod. Man træder direkte ind på skoletorvet, som lever et aktivt liv hele dagen igennem. Her mødes alle fem fløje, og her er der mulighed for at samle eleverne til særlige arrangementer. Fra balkonerne har man et perfekt overblik over det dynamiske sted i huset, som har en overraskende behagelig akustik, - godt hjulpet af lofter i lys fin Troldtekt. Træbeton er en særdeles aktiv medspiller i kampen for det gode lydmiljø på skolen.
Fra torvet kan man bevæge sig ud i de enkelte fløje, som er mere rationelle i deres grundlæggende planløsning. En klog disponering, der tager forbehold for fremtidens skift i pædagogik og undervisningsformer. Selv om f.eks. de 14 klasseværelser er traditionelle i deres udformning, opleves de ikke som ensformige eller formelle. Der er i det hele taget skabt en stor variation i lysindfald og opholdsarealer.
Arkitekt Thomas Brøndum Ushus – Friis og Moltke - siger: ”Der er valgt træbeton i de store fællesrum med højt til loftet, da det giver en ensartet overflade og et robust og råt udtryk i de store rum. Samtidig giver det det en god efterklangstid i det store volumen, så man kan høre hvad der bliver sagt, - selvom der er stor aktivitet i rummene.”