Vi byder mørket og roen indenfor

Sort og andre mørke farver er kommet for at blive, og hvor de tidligere kom til udtryk i mindre detaljer som puder, plaider og potter, vinder både mørke gulve og sorte lofter nu frem.

Effekten er ikke til at tage fejl af. De dunkle nuancer skaber en helt særlig stemning i alt fra hoteller og restauranter til private hjem.

Vi skal kun få år tilbage, før livsstilsmagasiner og sociale medier i Norden flød over med indretningsbilleder af kridhvide vægge og lyse møbler. Siden har tungere materialer som velour og messing gjort sit indtog, samtidig med at de mørke farver har fundet vej ind i arkitekturen. Det er der en klar grund til, mener trendforsker Rikke Skytte, foredragsholder og rumdesigner i eget firma samt konsulent og oplægsholder ved pej gruppen – scandinavian trend institute.

− Under og i tiden lige efter finanskrisen indrettede vi os lyst, let og nordisk med naturlige materialer som træ, skind og papir. I takt med at krisen er drevet over, har vi fået overskud til at kigge mod de varmere himmelstrøg for inspiration, og siden da er vi begyndt at lukke de mørke, brændte farver indenfor, som eksempelvis sort, dyb rødbrun og støvet grå, fortæller hun.

Vi starter i det små

’Småt men godt’ har i årevis været et udpræget mantra, når en ny tendens skal rodfæste sig i nordisk arkitektur. Derfor var det også primært i mindre interiørdetaljer som puder, plaider og potter, at den mørke tendens først viste sig. Men med tiden har sort og andre mørke farver indtaget nye territorier.

− I dag er en af de største trends i private boliger at have mindst én væg i en mørk farve, men vi ser en stigende tendens til, at folk også indretter sig med store, mørke elementer som for eksempel sorte eller mørkegrå køkkener og sorte eller dybgrønne lofter og gulve. Det giver en helt særlig stemning af hygge og intimitet, fortæller Rikke Skytte.

Lad roen sænke sig

Men det er ikke bare i private hjem, at de mørke farver har indfundet sig. Tendensen har også givet genlyd i blandt andet hotel- og restaurationsbranchen, og det er der en særlig grund til:

− Sort og mørke nuancer i det hele taget giver ikke kun plads til ro og fordybelse. Når vi træder ind i et rum med mørke materialer, så dæmper vi helt automatisk stemmen, og det er en gevinst for især restaurationsbranchen, der mange steder kæmper med store lyd- og akustikproblemer, siger Rikke Skytte og fortsætter:

− Hotelbranchen er også hoppet med på bølgen – et af de bedste eksempler er Hotel At Six i Stockholm. Der er det helt tydeligt, hvordan de mørke rum og tunge materialer som marmor og messing skaber en helt særlig fornemmelse af intimitet og nærvær, fortsætter hun.

Læs også vores online tema om akustik i restauranter > 

Ikke bare en døgnflue

Beder man trendforsker Rikke Skytte om at se fremad, er tilbagemeldingen klar: Det mørke materialevalg er kommet for at blive.

− Når vi investerer i mørke sofaer, lofter og køkkener, elementer som man sjældent udskifter, så er det et tydeligt tegn på, at tendensen har bidt sig fast.

− I større byggerier er der flere metoder til at arbejde med mørke farver i arkitekturen. Man kan tænke over materialevalget og eksempelvis have et sort loft eller en mørk flydende betonstruktur på gulvet, som bliver suppleret af stenmaterialer og tone-i-tone-farver. En anden måde er at lege med et mørkt formsprog, som eksempelvis buede døråbninger og søjler. Ligegyldig hvad skal man bare huske, at et mørkt materialevalg fungerer bedst i store rum, fortæller Rikke Skytte.

Rikke Skytte, Trendforsker, foredragsholder og rumdesigner i eget firma samt konsulent og oplægsholder hos pej gruppen.