Sådan vil pandemien påvirke fremtidens kontorer

15.05.2022

Hjemmearbejdsdage og online-møder er blevet den nye normal. Det stiller krav til designet af det fysiske kontor, hvor der for eksempel er behov for flere små mødelokaler og zoner. I et nyt online tema fra Troldtekt A/S kan du få eksperter og arkitekters bud på de nye tendenser i kontorlandskabet.

Corona-pandemien vendte op og ned på vores arbejdsliv. Mens de fleste vidensarbejdere tidligere arbejdede alle ugens dage i kontormiljøer, er det nu blevet normalt at have to-tre ugentlige hjemmearbejdsdage. Og i mange virksomheder og organisationer overvejer ledelsen, hvordan fremtidens kontor skal indrettes.

Flere undersøgelser bekræfter, at kontormedarbejdere er glade for fleksibiliteten ved hjemmearbejdsdage, men virksomhederne skal passe på med at træffe forhastede beslutninger på den baggrund, lyder det fra Eva Bjerrum, der er organisationsanalytiker ved Alexandra Instituttet og ekspert i nye arbejdsformer.

– Det er stadigvæk et stort eksperiment, og vi ved endnu ikke, hvad øget hjemmearbejde vil betyde for organisationerne og for det faglige og sociale fællesskab. Under pandemien fik vi fuldt hjemmearbejde til at fungere, fordi vi skulle. Og mange var heldige at kende deres kolleger inden, men det var meget svært for nye medarbejdere at blive en integreret del af arbejdspladsen.

Kontoret som socialt rum
Interviewet med Eva Bjerrum indgår i et nyt online-tema fra Troldtekt A/S, der producerer akustikløsninger til blandt andet kontormiljøer. Her fortæller flere førende arkitekter – blandt andet fra Sweco Architects og C.F. Møller – hvordan nye tendenser i kontordesign er omsat til virkelighed i en række vellykkede domiciler.

Ifølge arkitekt og partner Julian Weyer fra C.F. Møller Architects vil kontoret fremover i højere grad få en social funktion. Han siger, at skrivebordet stadig har en berettigelse for de mange, der ikke har muligheden for at indrette et fornuftigt hjemmekontor. Men han ser en bevægelse væk fra de individuelle pladser i retning af et kontor med en anden funktion.

– Vi har brug for kontorerne som mødesteder, hvor vi kan engagere os med kollegerne. Så vi ser nu, at mange arbejdspladser til gengæld udvider andre områder af kontorerne. Det er de steder, der giver os mulighed for at mødes – enten i formelle møder, i online-møder eller i helt tilfældige møder med kollegerne, forklarer Julian Weyer.

– Det gode kontordesign bliver et spørgsmål om at flette stillezoner og aktive zoner sammen, så der aldrig er langt fra det ene til det andet, og så begge dele er helt naturlige og attraktive valg, siger han.

Fleksible miljøer med et sundt indeklima
Netop zoner til forskellige formål er en væsentlig del af designet i Sweco Architects’ Aarhus-afdeling. Her er højsofaer til fordybelse, loungeområder til uformelle møder og sparring, digitale dagligstuer til Teams-møder, mødeborde og højborde til idegenerering – og skrivebordsområder, når der er behov for det.

Tegnestuen i Aarhus er et af de projekter, der er fokus på i Troldtekts nye online-tema. Her kan læserne også komme med til blandt andet indretningsfirmaet Ambientes domicil, der blev kåret som Årets Kontorbyggeri i 2020 – og til en række kontorer i Sverige og Tyskland.

Fælles for projekterne er, at Troldtekt akustikløsninger sikrer et sundt indeklima med god akustik og et karakterfuldt design.

Læs hele online-temaet om design af kontorer

• Troldtekts forretningsstrategi er tilrettelagt med det bæredygtige designkoncept Cradle to Cradle som det centrale element

Tina Snedker Kristensen, bæredygtigheds- og kommunikationschef
Troldtekt A/S