WOOD WOOL AWARD™ hylder træbeton i arkitekturen

14.09.2015

WOOD WOOL AWARD™ hylder træbeton i arkitekturen

Troldtekt A/S bruger sit dobbeltjubilæum til at lancere den nye WOOD WOOL AWARD™. Formålet er at hylde og præmiere nutidig arkitektur, hvor træbeton beriger det arkitektoniske udtryk. Til at bedømme projekterne har Troldtekt samlet en jury med internationalt anerkendte arkitekter.

Arkitekter fra hele verden kan 14. september-16. oktober 2015 indstille egne projekter med træbeton til konkurrencen WOOD WOOL AWARD™. Her præmieres to projekter med hver 5.000 euro. Kriterierne er, at synlig brug af træbeton beriger byggeriernes arkitektoniske udtryk, og at byggerierne er færdigopført i 2012 eller senere.

På markedet i 80 år
I 2015 er det 160 år siden, at Troldtekt A/S blev grundlagt, og 80 år siden at virksomheden etablerede produktion af naturmaterialet træbeton i Troldhede syd for Herning. I dag indgår Troldtekt i prestigebyggerier rundt om i verden. Her bidrager produkterne til god akustik, godt indeklima og unik æstetik.
– Hvordan kan vi markere vores jubilæum bedre end ved at hylde materialet? Vi oplever en stigende efterspørgsel fra arkitekter rundt om i verden, og vi ved, at der er mange flotte projekter, hvor akustikløsninger med træbeton spiller en stor rolle, siger Peer Leth, adm. direktør i Troldtekt A/S.

Jury med toparkitekter
Til at bedømme projekterne har Troldtekt nedsat en jury med tre frontfigurer inden for moderne arkitektur:

• David Gianotten (Managing Partner og arkitekt, OMA, Holland)
• Mikkel Frost (arkitekt, medstifter og partner, CEBRA, Danmark)
• David Basulto (arkitekt, stifter og chefredaktør, ArchDaily, Chile).

Naturligt, fleksibelt, solidt og ærligt
Juryen glæder sig til at opleve en serie spændende projekter i WOOD WOOL AWARD.
– Vi er ude efter rigtig god arkitektur, hvor træbeton indgår som synlig akustikløsning, og jeg er nysgerrig på, hvordan internationale arkitekter verden over tænker materialet ind i deres projekter. Hos CEBRA bruger vi ofte Troldtekt, fordi det er naturligt, fleksibelt og solidt, og fordi det har et ærligt udtryk, siger Mikkel Frost.

FAKTA: WOOD WOOL AWARD 2015
• Arkitekter fra hele verden kan indstille egne projekter, hvor synlig brug af træbeton beriger det arkitektoniske udtryk. Projekterne skal være færdigopført i 2012 eller senere.
• Upload af projekter foregår via archDaily.com i perioden 14. september-16. oktober 2015.
• To projekter præmieres med hver 5.000 euro – det ene projekt med Troldtekt træbeton, det andet med træbeton fra en anden producent.

YDERLIGERE INFORMATION
Administrerende direktør i Troldtekt A/S Peer Leth: 8747 8130 // ple@troldtekt.dk