Nye designløsninger vinder anerkendt tysk designpris

07.08.2019

Troldtekts nye serie af designløsninger, der giver arkitekter mulighed for at kombinere god akustik med karakterfulde udtryk, har vundet ICONIC Awards 2019. Den prestigefulde, tyske designpris bliver uddelt af German Design Council ved en ceremoni i München i oktober 2019.

’Troldtekt® line’, ’Troldtekt® tiles’, ’Troldtekt® curves’ og seks andre nye designløsninger er skabt til at give størst mulig frihed i arkitekturen. De enkelte designløsninger kan varieres og skaleres, så arkitekter kan skabe deres helt egne mønstre og rytmer i designet. Og det er faldet i juryens smag ved ICONIC Awards 2019.

Her er Troldtekt designløsninger udpeget som vinder i kategorien ’Innovative Architecture’. Andrej Kupetz, der er adm. direktør og formand for juryen ved ICONIC Awards, siger i sin begrundelse:

– Troldtekt har udviklet en æstetisk og funktionelt overbevisende løsning, hvis fordel ligger i kombinationen af individualisering og standardisering. Disse diametralt modsatte egenskaber giver arkitekter størst mulig fleksibilitet til en rimelig pris – og med 100 procent naturlige materialer. I Troldtekt designløsninger forenes velfunderet materiale-knowhow med innovativ styrke.

Designpriser giver stolthed

ICONIC Awards hylder visionær arkitektur og innovative, bæredygtige produkter. I 2015 vandt Troldtekt sin første ICONIC Awards med den bølgeformede akustikplade, Troldtekt® wave, som senere samme år også modtog en pris ved German Design Award.

To år senere i 2017 var det den kubeformede akustikplade Troldtekt® rhombe, som modtog begge tyske designpriser. Og nu kan de nye Troldtekt designløsninger blive tredje Troldtekt akustikløsning, som udløser ”dobbelt hæder”, for designløsningerne blev også for nylig nomineret til German Design Award 2020. Begge priser bliver uddelt af German Design Council.

– Jeg bliver meget stolt, hver gang det lykkes os at vinde en prestigefyldt designpris. At vi nu vinder ICONIC Awards for en hel serie af designløsninger, gør absolut ikke glæden mindre. Vi har leget med vores kerneprodukt og brugt det samme simple materiale til at skabe en hel serie af løsninger, som kombinerer karakterfulde udtryk med sundt indeklima og god akustik. Vi er utrolig glade for, at juryen ved ICONIC Awards kan se mulighederne i det, siger Peer Leth, adm. direktør i Troldtekt A/S.

– Vi har et skærpet fokus på at nærme os de internationale arkitekter, og en designpris som ICONIC Awards kan være en effektiv adgangsbillet til tegnestuer i vores nabolande. Derfor er vi ekstra glade for, at vi får sådan en hæder, kort tid efter vi har lanceret de nye designløsninger, fortsætter han.

>> Se alle Troldtekt® designløsninger

FAKTA OM TROLDTEKT DESIGNLØSNINGER

• De nye designløsninger har overordnet to fællesnævnere: For det første er de industrielt produceret. For det andet er de designet til at give lofts- og vægflader et sømløst udtryk.
  • Hver løsning er tænkt til at fremstå som en samlet akustikflade i større eller mindre skala.
  • Med serien ønsker Troldtekt at appellere til arkitekter, som gerne vil have rum til at gøre noget ekstra i indretningen, men som samtidig skal holde sig inden for et fornuftigt budget.

FAKTA OM ICONIC AWARDS

• ICONIC Awards uddeles af German Design Council, som også står bag German Design Award.
  • Priserne ved ICONIC Awards uddeles i de fem hovedkategorier Architecture, Interior, Product, Communication, Concept.
  • Den officielle prisoverrækkelse foregår ved messen Expo Real i München 7. oktober 2019.

• Troldtekts forretningsstrategi er tilrettelagt med designkonceptet Cradle to Cradle som det centrale element for at sikre miljømæssige gevinster.
De nye designløsninger fra Troldtekt A/S er blevet til ud fra et ønske og en regel. Ønsket er at give arkitekterne størst mulig fleksibilitet, når de designer loft- og vægflader til god akustik. Reglen er, at løsningerne skal være industrielt producerede og kan købes til konkurrencedygtige priser.
Troldtekt® dots er en af de nye designløsninger fra Troldtekt A/S. Overfladen på hver enkelt akustikplade brydes af 66 runde fordybninger af varierende størrelse, hvilket tilfører et dynamisk mønster af cirkulære elementer til den samlede loft- eller vægflade. Copyright© Troldtekt A/S.
Michael Christensen er inhouse arkitekt hos Troldtekt A/S og har udviklet den nye serie af Troldtekt designløsninger, der giver arkitekter mulighed for at kombinere god akustik og et sundt indeklima med karakterfulde, skalerbare udtryk. Copyright© Troldtekt A/S.
Designløsningen Troldtekt® tilt line giver en bred variation af facetterede felter. Hver akustikplade har seks skrå spor på tværs samt halve spor langs yderkanterne, hvilket giver en elegant vekselvirkning mellem skrå og rette spor på den samlede akustikflade. Copyright© Troldtekt A/S.