Moderne svømmeanlæg stiller krav til arkitekturen

14.11.2018

Det er en udfordrende opgave at designe et svømmeanlæg, så elitesvømmer, legebarn og wellness-gæst alle bliver tilfredse, viser en undersøgelse fra Lokale og Anlægsfonden. I et nyt online tema sætter Troldtekt A/S spot på de mange nye danske anlæg - både med gode eksempler og interviews med arkitekter.

En fjordpark i Aalborg, nye havnebade og svømmehaller i flere byer, et verdensbad under opsejling i Aarhus Vest – og et helt nyt vandkulturhus på Papirøen i København. Der er gang i byggeriet af nye danske svømmeanlæg. I flere tilfælde skal de afløse de mange svømmehaller, der blev etableret i 1970’erne med et 25 meters bassin til undervisning og banesvømning.

I dag er traditionel svømning nemlig kun én ud af mange aktiviteter i svømmehaller og friluftsbade. Wellness, leg, vandsport og socialt samvær står også i høj kurs blandt badegæsterne. Derfor skal designet udvikles i de danske svømmehaller, så faciliteterne bliver attraktive for flere brugere. Det konkluderer Lokale og Anlægsfonden i en ny rapport fra 2018.

– Danskernes brugermønstre og motionsvaner har ændret sig rigtig meget over de seneste 20-30 år, så måden, mange danske svømmehaller er designet på, er outdatet. Vi har for eksempel vækst inden for vandsporten, og udøverne vil gere bruge svømmehallen til vintertræning og kurser i vandsikkerhed. Konkurrencesvømmerne vil gerne styrketræne på kanten, og for wellness-gæsterne er det afgørende med ro til at stimulere sanser. Derfor har vi fokus på, hvordan vi får nye aktivitetsmuligheder ind i hallerne og ned i bassinerne, siger Jakob Færch, udviklingskonsulent i Lokale og Anlægsfonden.

Læs om tankerne bag prisbelønnet fjordpark

Interviewet med Jakob Færch er en del af et nyt online tema, som nu er tilgængeligt på www.troldtekt.dk. I temaet er der også spot på den prisbelønnede Vestre Fjordpark i Aalborg, som 28.-30. november 2018 er blandt finalisterne ved World Architecture Festival Awards i Amsterdam.

– Et af målene med renoveringen var at åbne stedet for flere brugere. I et friluftsbad er aktiviteter med vandet selvfølgelig helt centrale, men badet skulle også gøres til en destination. Altså et sted, man tager ud for at se og besøge, selvom man ikke nødvendigvis deltager i aktiviteterne. Derfor har oplevelsen og iscenesættelsen af både stedet og aktiviteterne været vigtig, siger Martin Nielsen, arkitekt og partner i ADEPT.

Sammen med GHB Landskabsarkitekter har ADEPT tegnet fjordparken, hvor der har været fokus på at vælge naturlige materialer, herunder Troldtekt akustiklofter, til parkens mange bygninger.

I temaet indgår også et interview med Dan Cornelius fra Cornelius + Vöge, som i samarbejde med japanske Kengo Kuma & Associates designer et nyt vandkulturhus i verdensklasse på Papirøen i København. Og så kan læserne dykke ned i flere eksempler på svømmehaller, hvor Troldtekt akustik bidrager til den gode oplevelse.

Læs i hele temaet om svømmeanlæg her >

Det nye Bellahøj Svømmestadion har en række nye svømmefaciliteter. I hallen fremstår materialerne i deres naturlige farve for at fremhæve vandets blå spejling i de hvide Troldtekt akustiklofter. Copyright© Kenneth Nguyen & Arkitema K/S.
Efter en omfattende renovering er svømmehallen i Ringkøbing blevet byens nye trækplaster. Her er en bæredygtig profil med solceller, anlæg til varmegenvinding og Troldtekt akustiklofter. Copyright© Helene Høyer Mikkelsen.
Friis & Moltke har med Læsø Kur & Bad skabt en attraktion af høj klasse, som henter inspiration i Læsøs barske natur. Lofterne er beklædt med lister, og bag dem anes de sorte Troldtekt plader, som sikrer en god akustik. Copyright© Thomas Mølvig.