Troldtekt er med til at inspirere på Dutch Design Week

17.10.2018

Europas største udstilling af materialer til cirkulært byggeri er med på Dutch Design Week i Eindhoven (Holland). Her kan op mod 300.000 besøgende blandt andet opleve de danske Troldtekt akustikplader, som består af naturlige råvarer og er et oplagt valg i bæredygtige bygninger.

Udstillingen Reversible Experience Modules (REM) har i 2018 turneret rundt til flere europæiske byer – heriblandt London, Bruxelles og Amsterdam. 20.-28. oktober er turen kommet til Eindhoven, hvor REM er med ved Nordeuropas største designevent, Dutch Design Week.

Formålet med REM er at inspirere til cirkulært design, hvor bygninger kan skilles ad, så materialerne kan genanvendes uden tab af værdi. Den internationale Cradle to Cradle-organisation, EPEA, har valgt, hvilke materialer der indgår – et af dem er Troldtekt akustikplader, der består af naturmaterialerne træ og cement.

Skal udbredes til så mange som muligt

Pladsen på udstillingen er helt i tråd med Troldtekts strategi, hvor Cradle to Cradle er omdrejningspunkt.

– Jeg er stolt af, at EPEA har udvalgt vores produkt, og jeg glæder mig meget over, at REM er med på Dutch Design Week, hvor udstillingen får bred synlighed. Hvis virksomheder og forbrugere for alvor skal rykke på cirkulær økonomi, må tankegangen om at genanvende ressourcer udbredes til så mange som muligt, siger Peer Leth, adm. direktør i Troldtekt A/S.

– Hos Troldtekt arbejder vi med cirkulær økonomi, fordi det betaler sig. Det kan godt være, at vores investeringer i bæredygtige tiltag og dokumentation ikke lønner sig på kort sigt. Men jeg er sikker på, at genanvendelse og fokus på ressourceforbrug vil være et helt afgørende konkurrenceparameter i mange brancher om bare få år, fortsætter han.

Scan produkter, og se deres ”pas”

I Europa står byggeriet for cirka 40 procent af materiale- og energiforbruget, og cirkulært design skal sikre, at verden har ressourcer nok til de næste generationer. REM-udstillingen udspringer af initiativet Buildings As Materials Banks. Her er konceptet, at materialer får deres eget ”pas”, så arkitekter, entreprenører og andre let kan finde data om en bygnings cirkulære potentiale.

– Hos Troldtekt synes vi, at materialepas vil være en stor gevinst. Der kan være mange ressourcer vundet, hvis man om 40-50 år kan se i en database, hvilke materialer der er brugt i en bygning, og at de materialer ikke er blevet påvirket negativt undervejs i deres levetid, siger Peer Leth.

Under Dutch Design Week kan besøgende på REM-udstillingen blandt andet scanne produkter med deres mobiltelefon og på den måde se hvert produkts materialepas.

2018 Dutch Design Week finder sted 20.-28. oktober på 110 forskellige lokationer i Eindhoven. REM-udstillingen med standnummer 3.06 findes i de tidligere fabrikshaller Klokgebouw (hal 3), der nu lægger rum til blandt andet kreative events.

Læs mere om REM her og om Dutch Design Week her.

FAKTA OM TROLDTEKT A/S:

• I sortimentet er også specialløsninger, der kombinerer akustikloftet med f.eks. ventilation.
  • Hele serien af Troldtekt akustik, både i natur og malet i standardfarver – er Cradle to Cradle certificeret på sølv-niveau.

Troldtekt akustikplader består af naturmaterialerne træ og cement. Akustikpladerne indeholder ingen skadelige stoffer og har en lang holdbarhed. Derfor kan Troldtekt leve videre, når en bygning renoveres til nye formål, indgå som råvare i nye produkter eller vende tilbage til naturens kredsløb som kompost. Foto fra Ecobuild, London.
Formålet med REM er at inspirere til cirkulært design, hvor bygninger kan skilles ad, så materialerne kan genanvendes uden tab af værdi. Foto fra Ecobuild, London.
Europas største udstilling af materialer designet til cirkulært byggeri, Reversible Experience Modules, er med på Dutch Design Week i Eindhoven (Holland). Foto fra Ecobuild, London.
Den rejsende udstilling Reversible Experience Modules har tidligere på året været i Londen - næste stop er Dutch Design Week i Eindhoven, som finder sted 20.-28. oktober 2018. Foto fra Ecobuild, London.
Akustikplader fra Troldtekt er udvalgt som loftsbeklædning i Reversible Experience Modules på Dutch Design Week. Foto fra Ecobuild, London.