Skolers indeklima kan styrkes, uden budgettet vælter

24.10.2018

Der er brugt milliarder af kroner på at energirenovere danske skoler, men de fleste elever møder stadig ind til dårlig luftkvalitet. Blandt de mulige løsninger er det prisvindende ventilationsloft fra Troldtekt A/S. I et nyt online tema sætter Troldtekt fokus på skolernes indeklima.

En ting er ønsker, noget andet er budget. Sådan lyder virkeligheden på mange danske folkeskoler, når det er tid til at renovere eller bygge nyt. Jagten på energibesparelser står ofte øverst på tjeklisten – og desværre kan det være på bekostning af indeklimaet.

– Selvom der i det sidste årti er investeret massivt i at energioptimere skoler, så er indeklimaet samlet set ikke forbedret betydeligt, og vi halter efter både Norge og Sverige på det område. Hvis fokus alene er på varmeisolering og totaløkonomiske regnestykker, så er der en risiko for, at man glemmer vilkårene for elever og lærere, siger Alice Andersen, civilingeniør i indeklima og energi hos COWI.

Interviewet med Alice Andersen er en del af et større tema om skolers indeklima, som Troldtekt A/S netop har lanceret online. Desuden er COWI-ingeniøren oplægsholder på en learning session om god ventilation, som Troldtekt afholder på Building Green-messen i Forum København, 31. oktober kl. 14.

Arbejd også med små forbedringer

Realdania-rapporten ’Indeklima i skoler’ peger på, at der i 2007-2014 blev brugt 18 milliarder kroner på at renovere og bygge skoler, men at luftkvaliteten fortsat er for dårlig i mindst 60 procent af klasserne.

– Problemet er typisk, at CO2-niveauet i klasserne er meget, meget højere end den anbefalede grænse på 1.000 ppm. Nogle steder betyder skolens geometri, at det kan blive ret dyrt at renovere sig under 1.000 ppm. Men det vil næsten altid være muligt at arbejde med forbedringer, der kan bringe koncentrationen af CO2 tættere ned mod grænsen, og det er jo meget bedre end ikke at gøre noget. Undersøgelser viser, at hvis CO₂-koncentrationen reduceres fra 2.000 til 1.200 ppm, så stiger elevernes præstationsevne med 6 procent, siger Alice Andersen.

Hun nævner ekstra opluk af vinduer, automatisk styring af vinduernes åbne- og lukkefunktion, valg af vinduesglas og etablering af ventilationslofter som mulige løsninger.

Projekter med prisvindende ventilation

Temaet byder også på interviews med arkitekter og rådgivere, der fortæller, hvordan de har arbejdet med at styrke indeklimaet. Både på UC Syds nye campus i Aabenraa og under renoveringen af Grønløkkeskolen i Aarhus har løsningen Troldtekt ventilation spillet en central rolle. Troldtekt ventilation var med i det projekt, der vandt ELFORSK Prisen i 2017, og er desuden nomineret til den prestigefulde German Design Award 2019.

I temaet indgår en kort film, hvor Peer Teglgaard Jeppesen, Design Director & Partner hos Henning Larsen Architects, viser rundt på campus i Aabenraa. Og i en artikel fortæller to ingeniører fra Ekolab om den analyse, der førte til, at Troldtekt ventilation blev valgt til Grønløkkeskolen blandt seks mulige løsninger.

– Ud over det lave energiforbrug er det smart, at ventilationsloftet fra Troldtekt kan så mange forskellige ting og mere end nogen anden løsning på markedet. Loftet sørger for frisk luft, har gode køleegenskaber, forbedrer akustikken og regulerer fugt. Det er endda også muligt at integrere belysning og lydsystemer. Løsningen er et eksempel på en bygningsdel, der er multifunktionel, og hvor bygningsklimatisering er integreret i bygningen. Det efterspørges i stigende grad, siger Ekolabs indehaver, Jørgen Lange, i artiklen.

Find hele temaet om sundere indeklima i skoler her >

Skovbakkeskolen i Odder, tegnet af CEBRA arkitekter, var nomineret til Årets skolebyggeri 2018. Bygningen er en by i byen med indre torve, gader og rum til fordybelse eller leg. Copyright© Adam Mørk.
Dagslys, indeklima og akustik er af afgørende betydning i det daglige på Roskilde Katedralskole, hvor der arbejdes aktivt med miljø og bæredygtighed i undervisningen. Copyright© Thomas Mølvig.
I Aabenraa har UC Syddanmark samlet tre uddannelser og deres fælles efter- og videreuddannelse. Campusbyggeriet er tegnet af Henning Larsen Architects, der har haft stor fokus på at skabe robuste undervisningsrum med masser af dagslys, ventilation og god akustik. Copyright© Thomas Mølvig.
Op til en større renovering analyserede rådgivningsfirmaet Ekolab seks ventilationsløsninger. Troldtekt ventilation var mest energibesparende og bedst på indeklima. Copyright© Troldtekt A/S.
Flowfactory er en del af VUC Syd i Haderslev. Bygningen ligger på byens havn og indpasser sig i det tidligere industrielle miljø med en markant arkitektur i rå materialer. Copyright© Helene Høyer Mikkelsen.