ProDesign

Stedet er forstaden Åbyhøj i Århus. Udefra er bygningen et relativt anonymt domicil, der er beliggende i et område præget af en frodig underskov af mindre virksomheder. Et enkelt og pragmatisk hus i gule sten, horisontale vinduesbånd, fladt tag og et stort udhæng beklædt med zink. Anderledes råt og karakterfuldt er til gengæld interiøret, hvor ProDesign - det internationalt anerkendte brillefirma - nu residerer. Brillefirmaets rum er både rå og raffinerede.

Troldtekt ProDesign
Foto: Thomas Mølvig, architect MAA

Tidligere tilhørte bygningen stålfirmaet Lemvigh-Müller, men i 2006 påbegyndte Ejendomsselskabet Olav de Linde en total renovering og genopbygning. Det skete med henblik på erhvervsudlejning og huset fik tilføjet både en 1. sal samt en attraktiv tagterrasse på 55 m2 mod vest. Året efter stod bygningen færdig og var nu forvandlet fra forældet industri til moderne kontor i to etager plus en stor kælder.

Reversibel indretning

Ejendomsselskabet Olav de Lindes koncept er enkelt og sympatisk. Bygningerne opdateres og indrettes til et vist niveau. Det er så op til lejeren at aptere rummene, - ikke bare med møbler, men også skillevægge, belysning og lofter. Alt indretning skal være reversibel, hvilket betyder at det kan fjernes ved fraflytning, uden at bygningen har ændret sig eller taget skade.

Domicilet på Trindsøvej 11 var altså i udgangspunktet en temmelig rå og nøgen industrihal da ProDesign skulle flytte ind. Virksomheden allierede sig derfor med Arkitekttegnestuen Merete Nielsen, der har mangeårig erfaring med indretning og ombygning.

Arkitekt MAA Merete Nielsen fortæller: ’Jeg tager altid udgangspunkt i de eksisterende rum, og i dette projekt var det rustikke industrimiljø meget inspirerende. ProDesign skulle bruge storrumskontorer og det var selvfølgelig ikke nogen helt enkel opgave at skabe et velfungerende kontormiljø i de rungende betonhaller. Det har været væsentlig for mig at skabe visuel ro og en overordnet struktur, som opdeler arealerne i mindre felter. Desuden har det været vigtigt at holde fast i karakteren af industri og rå konstruktion.’

Akustiske flåder

’Et godt akustisk miljø er essentielt. Derfor har jeg valgt at anvende Troldtekt, der på samme tid understøtter den eksisterende stemning, men som også virker nærmest forfinet i forhold til den insitustøbte grå beton. Træbetonen er monteret som frithængende flåder, der er med til at definere – og opdele arealerne. Over hver flåde er der et udtag for el, og selve belysningen – fra ’On The Spot’ - er integreret i træbetonen. Pladerne indrammes af en standard kantskinne.

’Hvis vi bare havde monteret Troldtekt over det hele, ville resultatet være blevet kedeligt og konformt. Flådernes afgrænsede flader bevirker, at man stadig tydeligt kan fornemme betonen bag, og samtidig er det jo utroligt nemt at fjerne pladerne på et senere tidspunkt. Desuden er gangliniernes lofter friholdt, og her er belysningen også anderledes. Det giver variation i oplevelsen af rummene. Enkelte lette skillevægge er sat op omkring møderum og kontorer, men i princippet er det storrum. Skillevæggene er primært transparente glasvægge og hvor de er mere lukkede, er der stadig glas øverst mellem loft og væg.’

Markant forskel

Stemningen er uformel og man fornemmer at de ansatte befinder sig godt i de lyse lokaler. Creative Director Allan Rasmussen - ProDesign A/S – er også begejstret for de akustiske forhold: ’ Det er bare fantastisk ! Det er utroligt så stor effekt de plader har i et hus som dette med hårde betonflader og glasvægge. Vi har jo et areal i den ene ende af bygningen – et showroom hvor der ikke er dæmpet, og forskellen er meget markant. Vi holdt julefest i december med børn, hvor vi løb omkring træet og sang i en lang kæde. I det store åbne rum var lyden helt umulig og det rungede fælt. Så snart vi løb ind i kontorafsnittet med Troldtekt lofterne, blev lyden helt anderledes. Akustikken ændrede sig simpelthen lige på dørtrinnet fra det ene rum til det andet. Det var virkelig en overbevisende oplevelse for mig.