Cirkulært byggeri kræver indsatser
i alle led

12.05.2023

Byggeriet kan ikke minimere sig ud af klimakrisen. Der er brug for bygninger med et lavt CO2-aftryk – og for sunde, holdbare materialer, som kan skabe værdi i nye kredsløb.

Til et online tema har Troldtekt A/S interviewet frontpersoner inden for cirkulær økonomi. De peger blandt andet på data og en større respekt for ressourceforbrug som nøglen til byggeri i bedre balance.

Vi opnår ikke bæredygtigt byggeri ved kun at jagte effektiviseringer og optimere processer. Sådan lyder beskeden fra den kendte hollandske arkitekt Thomas Rau, der har stiftet RAU Architects og i 2013 blev valgt som Årets Arkitekt i Holland. Han efterlyser en transformation, der grundlæggende rykker ved menneskets rolle på jorden.

– Den største misforståelse er, at vi tror, at vi skal bygge bygninger. I fremtiden er bygningen et resultat af en logistikproces, siger han. På samme måde er råvarer heller ikke råvarer, men naturens kunstværker eller limited editions (begrænset oplag), og i fremtiden skal vi se bygninger som depoter af ”limited editions”, siger han.

Interviewet med Thomas Rau indgår i et nyt online-tema fra Troldtekt A/S, der producerer akustikløsninger til lofter og vægge. Her deler førende aktører inden for arkitektur og ejendomsudvikling deres syn på vejen til cirkulært byggeri. Det er en vej, der kræver en indsats i alle led af byggeriets livscyklus – fra fremstillingen af materialer over byggeproces, driftsfase og frem til genanvendelse af materialer.

Sunde materialer og behov for data

Martha Lewis, som er Head of Materials hos den førende tegnestue Henning Larsen, peger i temaet på sunde materialer og omfattende data som afgørende.

– Det er data, der forøger værdien af byggematerialerne i den cirkulære økonomi. Information om byggematerialerne samles i materialepas, så vi for eksempel ved, hvor mange gange et akustikpanel er blevet malet – og med hvad. Informationerne fra materialepassene samles i et bygningspas, der holder styr på, hvad der kommer ind i bygningen af nye materialer, og hvad der sker med dem, der er der i forvejen, forklarer hun og tilføjer, at materialeproducenterne her har en vigtig rolle at spille:

– Det er meget værdifuldt, at en virksomhed som Troldtekt har EPD’er på de fleste af deres produkter. Det er afgørende, for i byggebranchen skal vi have meget bedre styr på klimapåvirkninger fra produktionen af byggematerialer, og det overblik giver EPD’erne, siger Martha Lewis.

I begyndelsen af 2023 på Circular Build Forum blev den danske byggebranches nye materialepas præsenteret. Materialepasset deklarerer, hvilke indholdsstoffer der er brugt i produktionen – er der eksempelvis anvendt kemikalier eller andet, der er relevant at vide for at vurdere, om det kan indgå i en cirkulær økonomi i nye bygninger.

EPD’er sikrer transparens

Troldtekts nye online temaside beskriver, hvordan Troldtekt arbejder med forskellige tiltag inden for bæredygtighed i produktionen af akustikplader – og her er netop EPD’erne (miljøvaredeklarationer) et centralt redskab.

Miljøpåvirkningen fra råvarer, transport, produktion, brugsfase, bortskaffelse og muligheden for genanvendelse fremgår af den livscyklusanalyse, der ligger til grund for EPD’erne. På den måde er de et nyttigt redskab for rådgivere og bygherrer, der skal samle og vurdere dokumentation om byggevarer.

– Transparens og grundighed har været nøgleord for os i arbejdet med vores EPD’er. Blandt andet har vi valgt at have selvstændige EPD’er for vores forskellige produkter frem for blot at regne med gennemsnitsværdier, siger Vibeke Pedersen, teknisk chef hos Troldtekt A/S.

Cementtype med et reduceret CO2-aftryk

I et interview med cementproducenten Aalborg Portlands direktør, Michael Lundgaard Thomsen, går temaet også bag om udviklingen af den nye cementtype FUTURECEM™, der har et 30 procent lavere CO2-aftryk end traditionel cement. Siden begyndelsen af 2022 har det været muligt at vælge Troldtekt akustikplader baseret på FUTURECEM – og de plader har over hele produktets livscyklus et CO2-aftryk, som er 26 procent lavere end for Troldtekt baseret på grå cement og 38 procent lavere end for Troldtekt baseret på hvid cement.

Endelig byder temasiden på reportager fra en række inspirerende bygninger, som er certificeret efter førende standarder inden for bæredygtigt byggeri.

>> Besøg den nye online temaside om bæredygtighed i byggeriet

FAKTA OM TROLDTEKT

• Siden 1935 har træ og cement været råvarerne i produktionen, som foregår i Danmark under højteknologiske forhold.

• Troldtekts forretningsstrategi er tilrettelagt med det bæredygtige designkoncept Cradle to Cradle som det centrale element. Hele serien af Troldtekt akustikplader i natur og standardfarver er Cradle to Cradle-certificeret på guldniveau.

• Troldtekt har siden foråret 2022 været en del af Kingspan Group, en multinational koncern med hovedsæde i Irland, der leverer højeffektive byggematerialer til det globale byggemarked – med aktiviteter i over 70 lande.

YDERLIGERE INFORMATION

Tina Snedker Kristensen, bæredygtigheds- og kommunikationschef i Troldtekt A/S