Stilfuldt design i retssalen

Efter en omfattende modernisering af en af de ældste retsbygninger i Tyskland er der blevet installeret akustiske elementer af høj kvalitet, som også har en designfunktion.

Foto: Oliver Edelbruch

Den imponerende nyklassicistiske landsretsbygning i Wuppertal (Nordrhein-Westfalen) fra 1854, der blev bygget op omkring en indergård, er en af de ældste retsbygninger i Tyskland. Bygningen, som er tegnet af Carl Ferdinand Busse, en elev af den indflydelsesrige arkitekt Carl Friedrich Schinkel og direktør for Bauakademie Berlin, skal med sine klare strukturer afspejle retsvæsenets gennemsigtighed og offentlige funktion i sin arkitektur.
I begyndelsen af det 20. århundrede blev komplekset, der ligger på den såkaldte retsø i floden Wupper, udvidet med endnu en retsbygning. I 2005 kom der en bygning på seks etager til.

Nævningeretssalen

Et af de vigtigste – og største – rum i retsbygningen, er nævningeretssalen. Efter en række voldsomme bombeangreb blev den jævnet med jorden i 1943. Sammen med resten af retsbygningen blev den imidlertid genopbygget efter krigen. Der fulgte en række yderligere ombygninger og mindre renoveringer i 1971 og en mere omfattende renovering i 2003 og 2004.

"Tilt line" som designelement

Det store blikfang i den moderniserede retssal, som nu opfylder alle moderne krav til sikkerhed og teknologi, er den store mosaik "The Solomonic Judgment" af den lokale kunstner Adelheid Horschik, som har indtaget en prominent plads på den hvide væg bag dommerens bord siden 1955.
På salens lange sider er der monteret Troldtekt tilt line på væggene, så de får et nærmest reolagtigt udtryk med de ringbindslignende linjer, som pladerne skaber. De naturfarvede elementer indrammer på raffineret vis de brune døre og en række fladskærme. De farvematchede radiatorer forsvinder elegant ind i små indhug i vægbeklædningen.