CSR-rapport 2020

16.06.2021

Troldtekt nærmer sig 100 procent vedvarende energi på egen fabrik. I produktionen af Troldtekt akustikplader kommer 97,7 procent af den forbrugte energi nu fra fornybare kilder. Energiforbruget per produceret kvadratmeter er reduceret med 28,6 procent på tre år. Begge tal er i tråd med virksomhedens Cradle to Cradle-strategi, som udløste DI Prisen 2020.

Eget biomassefyr på fabrikken, strøm baseret på vindkraft og et gradvist skift fra diesel- til el-trucks. Det er tiltag, som betyder, at Troldtekt A/S nu nærmer sig 100 procent fornybar energi på fabrikken i Troldhede. Helt præcis var andelen i 2020 på 97,7 procent, hvilket var en fortsat stigning fra 94,6 procent i 2018 og 96,2 procent i 2019. Tallene er en del af Troldtekts netop offentliggjorte CSR-rapport for 2020.

– Med det antal akustikplader, vi producerer, bruger vi store mængder energi. Især varme til tørring og strøm til vores højteknologiske maskinpark. Derfor er det glædeligt, at stort set al energien nu kommer fra CO2-neutrale kilder, siger Peer Leth, adm. direktør hos Troldtekt A/S.

Peer Leth hæfter sig også ved, at Troldtekt igen i 2020 lykkedes med at reducere energiforbruget per produceret kvadratmeter akustikplade. Forbruget er faldet med 28,6 procent siden 2017 – fra 27,76 til 19,83 megajoule (MJ). Reduktionen er blandt andet et resultat af investeringer i virksomhedens tørreovne.

I dialog med Aalborg Portland

I opgørelsen af CO2-udledning har man scope 1 og 2, som hos Troldtekt dækker over biobrændsel fra eget fyr og elektricitet fra vindstrøm. Og så er der scope 3, som er de indirekte udledninger fra eksterne indkøb af varer. Mens Troldtekts udledning i scope 1 og 2 nærmer sig nul, er tallet i scope 3 højere. Her kommer CO2-mængden næsten udelukkende fra produktion af den cement, der sammen med træ indgår som råvare i akustikpladerne.

–Vi er i dialog med vores cementleverandør, Aalborg Portland, som i tråd med deres løfte til den danske regering arbejder målrettet på at reducere udledningen fra deres cementproduktion markant. Den indsats vil virkelig batte i den del af vores miljøregnskab, som kommer fra eksternt indkøbte varer, fortsætter han.

Smuld bliver til råvare i ny cement

De seneste års massive investeringer i grøn og energieffektiv teknologi er en del af Troldtekts strategi. Strategien følger principperne i det bæredygtige designkoncept Cradle to Cradle, hvor visionen er en verden uden affald, men med sunde materialer og vedvarende energi. I 2020 modtog Troldtekt DI Prisen fra Dansk Industri for arbejdet med at øge sin konkurrencekraft via en grøn omstilling, baseret på Cradle to Cradle.

– Vi iværksatte vores Cradle to Cradle-strategi i 2012, fordi vi oplevede en efterspørgsel på dokumenteret bæredygtige byggevarer fra især arkitekter. Siden er den strategiske tilgang til bæredygtighed blevet en præmis for at konkurrere på vores største markeder, Danmark, Tyskland og Sverige, siger Peer Leth.

– Jeg er stolt over de milepæle, vi har nået, og som igen i 2020 udmøntede sig i en række konkrete resultater, tilføjer han.

Foruden fokus på energi fremhæver han samarbejdet med Aalborg Portland, der genanvender smuld fra kantbearbejdning af Troldtekt plader som råvare i ny cement. I 2020 modtog Aalborg Portland 3.347 ton fraskær som returlæs i de lastbiler, som leverer cement og ellers ville køre tomme retur fra Troldtekts fabrik.

Højdepunkter fra Troldtekts CSR-indsats i 2020.

FAKTA: Højdepunkter fra Troldtekts CSR-indsats i 2020

I 2020 realiserede Troldtekt blandt andet følgende CSR-tiltag:

• Reduktion i forbrugt energi per enhed
    Mængden af forbrugt energi per produceret Troldtekt akustikplade faldt med 9,7 procent i forhold til 2019. Siden 2017 har Troldtekt reduceret energiforbruget per enhed med 28,6 procent.
  • Stigning i andelen af fornybar energi
    97,7 procent af Troldtekt forbrugte energi kom fra fornybare kilder. Al elektricitet, der bliver brugt i produktionen, kommer fra vindstrøm, og varmen til blandt andet tørring kommer fra eget biomassefyr.
  • Tonsvis af smuld retur til Aalborg Portland
    Smuld fra kantbearbejdningen af Troldtekt akustikplader indgår i Aalborg Portlands cementproduktion – og vender på den måde tilbage til det tekniske kredsløb. I 2020 fik Aalborg Portlands lastbiler 3.347 ton smuld med retur, når de leverede cement til Troldtekt.
  • Alt råtræ kommer fra certificeret skov
    Troldtekt A/S er fra 2020 certificeret efter begge de førende standarder for bæredygtig skovdrift: FSC® (FSC®C115450) og PEFC™. Alt råtræ til produktionen af akustikpladerne er certificeret, og kunderne kan frit vælge mellem de to standarder, når de køber Troldtekt.

>> Læs hele Troldtekts CSR-rapport for 2020.

En engelsk version af rapporten bliver i juni uploadet til FN som led i Troldtekts tilslutning til UN Global Compact, der er et verdensomspændende, frivilligt tiltag for virksomheders samfundsansvar. Troldtekt har årligt uploadet CSR-rapporter til FN siden 2010.

• Siden 1935 har naturmaterialet træ og cement udvundet fra den danske undergrund været råvarerne i produktionen, som foregår i Danmark under moderne, miljøskånsomme forhold.
  • Troldtekts forretningsstrategi er tilrettelagt med det bæredygtige designkoncept Cradle to Cradle som det centrale element.

Højdepunkter fra Troldtekts CSR-indsats i 2020.